fbpx Ga naar hoofdinhoud

e-Fuso Canter 2.0 op komst

Het Japanse merk Fuso brengt onder de vlag van Mercedes-Benz sinds september vorig jaar ook een  BEV 7,5 tons versie van de Fuso Canter naar Nederland. Een lichte elektrische vrachtwagen dus. Die slaat zo goed aan dat er een 2.0 versie van gaat komen.

Accountmanager Maarten van Gelderen is zeker niet ongelukkig met de resultaten van het voertuig. “Hij rijdt bij Albert Heijn, bij Post NL, Technische Unie en Bidfoot en de resultaten zijn heel goed. Het voor ons nog steeds een pilot. De bedrijven leasen de auto’s voor twee jaar en kunnen ze dan teruggeven. Maar daar ziet het niet naar uit. Want ze blijken zeer betrouwbaar. Omdat het ook voor ons een leertraject is, hadden we aanvankelijk bepaald dat we alle voertuigen maandelijks zouden inspecteren. Dat hebben we ook gedaan maar heel gauw bleek dat een zinloze operatie: er was nooit iets mis. Toen hebben we afgesproken dat we ze halfjaarlijks zouden checken maar inmiddels blijkt dat ook volkomen overbodig. We hebben al die inspecties dan ook afgeschaft  en nu komen ze alleen gewoon voor de reguliere beurten. Wat mij verder opvalt is dat de accu’s heel goed blijven. We hebben tot nu toe één keer ergens één cel in een pakket moeten vervangen.”

Maarten van Gelderen

Daarmee  is de e-Canter  op C1 rijbewijs voor Van Gelderen een blijvertje. “Die moet dan wel nog iets scherper getuned worden op vragen uit de markt “, legt hij uit. “Uit de pilot blijkt bijvoorbeeld dat het voor sommige bedrijven belangrijk is, dat ze het laden tussentijds kunnen onderbreken. Dat hebben de huidige BEV Canters niet maar de nieuwe straks wel. Die worden dan de 1.1 versie van deze generatie met ook het AEBS noodremsysteem erop en kleine wijzigingen aan de batterijpakketten.”

Voor echt grote wijzigingen zal de markt nog tot 2021 moeten wachten. “Dan verwacht ik de e-Fuso Canter 2.0 met een geupdate cabine. In dat voertuig komt ook de motor korter op de achteras te staan. “Dat geeft de mogelijkheid de accupakketten die nu aan de buitenkant van het chassis hangen, er binnen in te plaatsen” vertelt Van Geldereren. “En dat maakt weer de weg vrij voor allerlei toepassingen aan de buitenzijde van het chassis waarmee de inzetbaarheid van het voertuig veelzijdiger wordt. Dan kan er bijvoorbeeld ook een compacte vuilnisopbouw opgezet worden die zijn energie uit een eigen accupakket haalt. Of kan de actieradius vergroot worden met een extra accupakket.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer