Ga naar hoofdinhoud

Elektrische DAF rijdt ook in de bergen

Elektro LKW am Großglockner Erfolgreicher Test mit einem 26 Sattelzug mit voller E-Power emissionsfrei auf den höchsten Berg Österreichs Foto: Grohag/Franz Neumayr 4.7.2022 ABDRUCK HONORARFREI

Als eerste volledig elektrische truck heeft een tot 26 ton beladen DAF CF Electric Oostenrijks hoogste bergpas bedwongen: de 48 kilometer lange Großglockner Hochalpenstraße met 36 haarspeldbochten en stijgingspercentages van 12 procent. Deze prestatie bewijst volgens DAF Trucks dat ‘zero emission’ rijden óók in bergachtige gebieden uitstekend mogelijk is.

De DAF CF Electric is al sinds 2018 op de markt en beschikbaar als 4×2 trekker en 6×2 bakwagen. Het volledig elektrische voertuig – waarvan inmiddels de derde generatie op de weg rijdt – wordt door klanten in onder meer Nederland, Duitsland, België, Groot-Brittannië, Zwitserland en Hongarije al gebruikt voor onder meer supermarktdistributie, het ophalen van huisvuil en containertransport. Door slim te plannen en tussentijds te laden, rijden vervoerders in de praktijk met de CF Electric tot wel 500 km per dag.

Bewijs inzetbaarheid bergachtig gebied

Vervoerders in bergachtige gebieden willen echter nog wel eens twijfelen over de inzet van elektrische voertuigen. DAF-dealer Tschann uit Oostenrijk vond het tijd om, geholpen door DAF Trucks, een einde te maken aan die scepsis. “Waar anders dan op de meest veeleisende en tegelijkertijd mooiste bergweg van Europa kun je de kwaliteit en de inzetbaarheid van de CF Electric bewijzen”, aldus Tschann-directeur Enrico Simma.

Scherpe bochten en steile hellingen: de ultieme test

De tot 26 ton beladen CF Electric reed vanuit Salzburg over de snelweg en verschillende provinciale wegen naar de voet van de Großglockner Hochalpenstraße. Van daaruit werd koers gezet naar de Kaiser Franz Josefs Höhe, het eindpunt van de kronkelige, spectaculaire bergpas. Simma: “Zo adembenemend als het uitzicht onderweg is, zo uitdagend is de 48 kilometer lange route met 36 scherpe haarspeldbochten en steile hellingen van 12 procent. Dit is de ultieme test voor élk voertuig – en de CF Electric doorstond hem, glansrijk! Het bewijs is daarmee geleverd: met een goede oplaadinfrastructuur kan de CF Electric op élk traject worden ingezet!”

TTM.nl reed de DAF CF Electric onlangs ook, maar dan in en rond het uiterst vlakke Eindhoven.

Eén reactie op “Elektrische DAF rijdt ook in de bergen

  • Ron Lacet

    Leuke propaganda stunt van DAF
    De Grossglockner is verboden voor vrachtwagens langer dan 9 meter, maar toegestaan voor bussen.
    Van de acciradius van 500 km blijft er minder van over als het voertuig er zwaar aan moet trekken om boven te komen. Een diesel CF met een 1000 liter tank komt op een acciradius van minimaal 3300 km en kan dus langdurig ingezet worden zonder laadproblemen, want je komt niet altijd dezelfde dag weer terug op de thuisbasis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer