Ga naar hoofdinhoud

Elektrische Terberg ook naar haven Valencia

Naast autofabrikant BMW heeft zich nog een klant gemeld voor de elektrische terminaltrekker van Terberg. Vanaf september worden de Terberg trekkers ook getest in de Noatum Container Terminal in Valencia.

Electric terminal tractorDe pilot maakt deel uit van het European Sea Terminals project. De elektrische trekker, de YT202-EV is de nieuwste ontwikkeling bij Terberg. Volgens de fabrikant zijn de belangrijkste voordelen van de YT202-EV trekker de lagere bedrijfskosten (elektriciteit is goedkoper dan diesel en de elektromotor is praktisch onderhoudsvrij), lager geluidsniveau, en de mogelijkheid om onbeperkt binnen gebouwen te werken. Bij de meeste toepassingen kan de YT202-EV zo’n 9 tot 10 uur lang in een volledige ploegdienst worden ingezet, en dan in 2 tot 4 uur worden opgeladen. De lithiumijzerfosfaat-accu is geoptimaliseerd voor tractietoepassingen en heeft een levensduur van enkele duizenden laad-/ontlaadcycli. De 202 kW elektromotor is gekoppeld aan dezelfde Allison 3000-serie versnellingsbak die in conventionele YT-trekkers wordt gebruikt.

Dat is precies wat de haven van Valencia zoekt. “Zero emission, zeer laag geluidsniveau en ontworpen om te werken in beperkte gebieden. Reach StackerEn het voertuig kan meer dan acht uur achter elkaar werken dankzij het uitgebreide batterijenpakket”, aldus een woordvoerder van de haven.

Tegelijk met de Terberg YT202-EV neemt de haven ook een elektrische versie van een Hyster reachstacker in gebruik. Beide machines worden momenteel in Nederland voorbereid voor een proefperiode van 3 maanden, die begin september aanvangt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer