Ga naar hoofdinhoud

Elektrische truck kan draadloos worden opgeladen

foto ter illustratie

Draadloos laden is al heel gewoon in het dagelijkse leven. Denk aan je smartphone bijvoorbeeld, of je elektrische tandenborstel. Maar een vrachtwagen draadloos opladen? Ook dat is al mogelijk, zegt de Zweedse technische universiteit Chalmers.

De inductietechnologie voor vaar- en voertuigen maakt het mogelijk accu’s te laten zonder laadpaal of laadarm (bij bussen). De techniek zou al klaar zijn om in gebruik te worden genomen.

Tot nu toe was draadloos laden voor voertuigen, vanwege de grote hoeveelheid energie die nodig is, niet efficiënt. Chalmers heeft een doorbraak bereikt waardoor draadloos laden met hoge waardes wel mogelijk is. De doorbraak zit ‘m in de toepassing van twee nieuwe ontwikkelingen.

Ten eerste heeft Chalmers een koperdraad toegepast die zo dun is als een menselijke haar. Daarmee is draadloos overbrengen van energie op hoog vermogen realistisch. Het andere nieuwtje is een nieuw type halfgeleider van siliciumcarbide. Silicium wordt al lang gebruikt in elektrische apparaten (zoals computerchips) vanwege zijn natuurlijke halfgeleidende eigenschappen. Met een hogere elektrische weerstand dan een isolator, maar minder dan een geleider, regelt het niet-metalen element de stroom door elektronen te laten stromen wanneer een bepaalde spanning wordt aangelegd. Siliciumcarbide is een verbinding waarin koolstof aan het silicium is gebonden. Als energiebron voor elektrische producten is het pas een paar jaar op de markt, zegt Yujing Liu, Professor of Electric Power bij de afdeling Electrical Engineering van Chalmers. “Een belangrijke factor is dat we nu toegang hebben tot krachtige halfgeleiders op basis van siliciumcarbide, bekend als ‘SiC-componenten’,” zegt hij. “Die stellen ons in staat hogere spanningen, hogere temperaturen en veel hogere schakelfrequenties te gebruiken, vergeleken met traditionele componenten op basis van silicium.”

Volgens Liu kan het draadloos laden worden toegepast met elektrische veerboten, stadsbussen en ook vrachtwagens. “Je kunt een systeem in de kade laten inbouwen dat de veerboot bij sommige haltes oplaadt, op hetzelfde moment als de passagiers in- en uitstappen. Automatisch en volledig onafhankelijk van weer en wind kan het opladen 30 tot 40 keer per dag plaatsvinden. Dit is waarschijnlijk de meest voor de hand liggende toepassing”, zegt Yujing Liu. “Zelfs voor elektrisch aangedreven vrachtwagens is er een potentiële toepassing. Dan is het motief eerder dat deze met zo’n hoog vermogen moeten worden opgeladen dat een laadkabel erg dik en zwaar wordt en dus moeilijk hanteerbaar.”

“Eerdere systemen voor draadloos opladen in voertuigen gebruikten frequenties van ongeveer 20 kHz. Ze werden omvangrijk en de energieoverdracht was niet erg efficiënt. Nu werken we met frequenties die vier keer zo hoog zijn. Dan wordt inductie ineens aantrekkelijk”, legt Yujing Liu uit. Volgens Liu kan er draadloos worden geladen met vermogens van 150 tot 500 kW. Hij denkt echter niet dat draadloos laden de laadpaal helemaal zal vervangen. “Niet voor toepassingen waar de laadpaal prima werkt, zoals bij personenauto’s. Het gaat vooral om toepassingen bij hoge vermogens. Het is ook niet zo dat draadloos laden duurzamer is. Maar het kan de elektrificatie van grote voertuigen vergemakkelijken en zo de geleidelijke afschaffing van bijvoorbeeld door diesel aangedreven voertuigen versnellen.”

Eén reactie op “Elektrische truck kan draadloos worden opgeladen

  • Stickie

    Jaja, het is nu al niet mogelijk om elektrische auto fatsoenlijk op te laden.
    Geen laadpalen of wel laadpaal maar is nog niet aangesloten.
    Of gemeente werkt niet mee of stroomnet kan het niet aan.
    Bovendien is elektrisch rijden duurder dan op benzine, staat vandaag heel stuk in de telegraaf.

    Een grote poppenkast die E auto en dan nog maar te bedenken dat er maar paar procent van deze auto’s in NL zijn en het is nu al een probleem…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer