Ga naar hoofdinhoud

‘Elektrische trucks pas in 2028 voordeliger dan diesels’

Het Nederlandse wegvervoer staat voor een ingrijpende transitie. Vanaf 2025 worden 30 tot 40 stedelijke zones emissievrij en het voorsorteren daarop gaat beginnen. De aanschaf van elektrische trucks is daarbij vooralsnog niet lonend. Pas in 2028 zijn elektrische trucks voordeliger dan dieseltrucks. Dit blijkt uit onderzoek van ING Economisch Bureau.

Zware batterij-elektrische trucks zijn het meest geschikt voor emissievrije distributie in stad en regio. Hoewel deze trucks in prijs gaan dalen, worden ze voor veel bedrijven financieel pas vanaf 2028 aantrekkelijk. Hierdoor bestaat de kans dat vervoerders in de overgangsfase na 2025 nog met diesels blijven doorrijden. Dankzij de emissievrije zones breekt de elektrische truck wel door. De verwachting is dat in 2030 een op de vier nieuwe trucks elektrisch is. Dit blijkt uit onderzoek van ING Economisch Bureau.

Na personenauto’s en bussen staan nu ook trucks aan de vooravond van elektrificatie. Zware batterij-elektrische trucks worden in de praktijk getest en vanaf 2021 brengen meerdere Europese fabrikanten modellen in grotere aantallen op de markt. Elektrische trucks zijn goed inzetbaar binnen een straal van 100 km van de basis en hebben een hoge motorefficiëntie. Daarmee zijn ze het meest geschikt om aan de doelstelling van emissievrije stedelijke distributie vanaf 2025 uit het klimaatakkoord te voldoen.

Met de kleine marges in het wegtransport ligt de focus op kostenefficiëntie. Elektrische trucks zijn nu nog 3,5 keer duurder dan diesels en daarnaast zijn er voor transporteurs eigen snel-laders nodig. Daar staat tegenover dat de energie- onderhoudskosten veel lager zijn. Hoewel elektrische trucks op weg naar 2030 aanzienlijk goedkoper zullen worden, duurt het ook met subsidie naar verwachting nog tot 2028 voor een truck bij 60.000 kilometer per jaar financieel aantrekkelijk wordt.

Lees hieronder het complete rapport: ‘Tijdperk van zero
emissie breekt aan voor trucks’

Door de hoge aanschafkosten worden elektrische trucks aantrekkelijker naarmate er meer kilometers worden gemaakt. Lukt het om de truck jaarlijks 100.000 kilometer in te zetten in plaats van 60.000 dan verschuift het omslagpunt naar 2025. Aanpassing van het logistieke systeem op meer vaste en korte afstanden kan daarbij helpen om elektrische trucks eerder aantrekkelijk te maken. Machiel Bode sector banker Transport en Logistiek: “Elektrische trucks blijven voorlopig nog duurder dan dieseltrucks, maar zero-emissie stadsdistributie komt snel dichterbij en reductie van uitstoot is voor steeds meer bedrijven een doelstelling. Voor transporteurs is het daarom van belang om te kijken hoe elektrisch bij het specifieke bedrijfsmodel uitpakt en om de transitie samen met de opdrachtgever aan te gaan.”

Het rapport van ING geeft zeker interessante inzichten in de praktische toepassing van elektrische trucks. Het gaat deels in op de vereisten voor laadinfrastructuur, maar de vraag aan stroomcapaciteit die een flinke vloot aan elektrische trucks vereist, en dus een probleem is (zoals al eerder te lezen stond in TTM.nl) blijft in het rapport onderbelicht. Ook tijdens het evenement zelf werden daar wel vragen over gesteld, maar kant-en-klare antwoorden zijn er zeker nog niet en zo blijkt dat de ‘grid’ misschien nog wel het grootste struikelblok is voor de toepassing op grote schaal van elektrische trucks in Nederland.

Een onzekere factor onderweg naar 2030 is de mogelijke toetreding van fabrikanten als Nikola en Tesla tot de Europese markt. Deze nieuwkomers kunnen met speciaal ontwikkelde elektrische modellen voor disruptie en snellere prijsdaling zorgen. In dat geval worden elektrische trucks sneller aantrekkelijk. Dit geldt ook indien elektrisch bevoordeeld wordt bij de in te voeren kilometerheffing of als er fiscale faciliteiten voor laadinfrastructuur komen. Het rapport van ING is overigens maar summier waar het gaat om de inzet van trucks met een brandstofcel, met waterstof dus. Ook de inspanningen van grote OEM’s als Hyundai en BYD, hetzij op brandstofcelgebied dan wel BEV, noemt ING niet. Juist de opkomst van Aziatische OEM’s zou de inzet van BEV dan wel FCEV-trucks in een stroomversnelling kunnen brengen, ook in Europa.

Hoewel de afzet van elektrische trucks traag op gang komt, gaat de elektrische truck het komend decennium wel doorbreken. De invoering van zero-emissie stedelijke distributie geeft de vraag naar elektrische trucks na 2025 een impuls en de druk op truckfabrikanten geeft daarbij ook steun. Doorrijden met een dieseltruck is mogelijk, maar vooroplopen heeft ook voordelen voor transporteurs en opdrachtgevers. Met het concurrerender worden van de business case versnelt de verwachte afzet naar ongeveer een kwart van de markt in 2030.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer