Extra subsidiebudget voor emissievrije vrachtwagens • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Extra subsidiebudget voor emissievrije vrachtwagens

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakt extra geld vrij om de entree van emissievrije vrachtwagens op de Nederlandse wegen te bespoedigen. Het gaat om bijna 34 miljoen euro, waarvan 11,5 miljoen euro is bedoeld voor emissievrije vrachtwagens, en dik 22 miljoen euro voor emissievrij bouwmaterieel. Dat geld komt bij de subsidiebudgetten van dit jaar, die op de eerste dag direct op waren omdat ondernemers zoveel goede aanvragen deden. Dat betekent dat er nu veel mooi plannen liggen, die met dit geld direct uitgevoerd kunnen worden. Dat schrijft staatssecretaris Viviane Heijnen vandaag aan de Tweede Kamer.

Heijnen: “Ik vind dit mooi nieuws. Op de eerste dag dat het kon, bleek dat ondernemers heel enthousiast zijn om met subsidie een elektrische vrachtwagen te gaan rijden. Of over te stappen op een elektrische hijskraan, wals of ander schoon bouwmaterieel. Het ging me aan het hart om zoveel ondernemers met goede plannen af te moeten wijzen. Dat hoeft nu gelukkig niet. Dat betekent ook nog eens op korte termijn winst voor het klimaat en tegen stikstof. Kortom: drie vliegen in één klap.”

Budget opgehoogd

Heijnen verhoogt het subsidiebudget voor de regeling voor schone vrachtwagens met 11,5 miljoen. Aanvankelijk was daar voor dit jaar 13,5 miljoen voor uitgetrokken. In totaal komen er dit jaar met subsidie zo’n 450 extra vrachtwagens bij die schoon rijden; elektrisch of op waterstof. Dat betekent een verdrievoudiging van het huidige aantal op de weg.

Voor de inzet van bouwmachines die schoon draaien, op stroom of waterstof, komt dit jaar 22,2 miljoen extra. Daar was aanvankelijk 8,3 miljoen voor uitgetrokken. Het geld gaat naar de aanschaf van nieuwe machines, of ombouw van bestaande machines die nu nog op diesel draaien. Denk daarbij aan graafmachines op rupsbanden, betonmolens, batterijpakketten voor op de bouwplaats en mobiele hijskranen.

Nu meters maken

Wat meespeelt bij de keuze om dit geld nu in te zetten, is dat dit sowieso op korte termijn leidt tot klimaat- en stikstofwinst. Voor zowel de vrachtwagens als de bouwmachines liggen de goede aanvragen al op het bureau bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Ondernemers konden vanaf 9 mei hier hun aanvragen indienen. Nieuwe aanvragen indienen voor dit jaar kan niet.

Het kabinet vindt het belangrijk om nu meters te maken waar dat kan. Zeker voor bouwmachines geldt dat ze vaak vele jaren meegaan. Dat betekent dat we over langere tijd plezier hebben van elke bouwmachine die nu stil en schoon draait op de bouwplaats.

Nu extra geld inzetten betekent dat er komende jaren minder subsidiebudget is. Voor vrachtwagens onderzoekt Heijnen momenteel de mogelijkheden om dat budget verder aan te vullen, conform de wens van de Tweede Kamer. Voor bouwmachines is er de komende jaren enkele honderden miljoenen euro’s. Ook daar houdt het kabinet vinger aan de pols om ervoor te zorgen dat er genoeg middelen zijn om een forse verduurzamingsslag in de bouw te maken.

Naast verruiming van de subsidiepot heeft RAI Vereniging de staatssecretaris en de Tweede Kamer ook gevraagd om de toekomstige inkomsten uit de geplande vrachtwagenheffing, die volgens planning vanaf 2026 start, alvast naar voren te halen. Afgesproken is dat deze inkomsten door de transportsector worden gebruikt voor vergroening van het wagenpark. Door deze geplande inkomsten nu al naar voren te halen kunnen ondernemers direct investeren in verduurzaming van het wagenpark. Alle CO2-winst die nu gepakt kan worden, is winst voor de toekomst. Deze mogelijkheid wordt nu op verzoek van de Tweede Kamer door het ministerie onderzocht. 

BOVAG is blij met de verruiming van het jaarbudget voor 2022, maar is ook kritisch. Aad Verkade, branchemanager BOVAG Truckdealers: “BOVAG, RAI en TLN waren onaangenaam verrast toen bleek dat de subsidiepot al na een dag leeg bleek te zijn. Zeker omdat de ingroei van schone trucks in het wagenpark – die nodig is om de zero emissie-doelen voor stadslogistiek in 2030 te halen – veel te langzaam gaat. De verhoging van het jaarbudget geeft dit jaar weliswaar een impuls aan die ingroei, maar het geld dat hier nu voor is vrijgemaakt was bestemd voor subsidiepotten in komende jaren. Dat betekent dat er vanaf 2023 minder budget overblijft.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer