Hoe kunnen we supermarktdistributie het beste elektrificeren? • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Hoe kunnen we supermarktdistributie het beste elektrificeren?

Wat is er nodig om met elektrische trucks, die hun accu’s laden bij het distributiecentrum, supermarktdistributie te verrichten? In welke mate heeft deze transitie impact op het elektriciteitsysteem? Een nieuw rapport geeft inzicht.

De transitie naar uitstootvrij vervoer moet snel van de grond komen. De druk wordt opgevoerd doordat grote steden nog in dit decenium Zero-Emissie Zones gaan introduceren in de stadskernen. Elektrificatie is een van de belangrijkste opties voor distributeurs. Tegelijkertijd is er nu al sprake van een grote schaarste aan netcapaciteit. Bovendien staat de transitie naar elektrisch vrachtvervoer nog in de kinderschoenen.

Een nieuw TNO-rapport geeft inzicht in de consequenties van de transitie naar elektrisch vrachtvervoer voor een distributiecentrum. In welke mate heeft deze transitie impact op het elektriciteitsysteem? Hiervoor is een systeemstudie uitgevoerd die op basis van de logistieke bewegingen voorspellingen doet voor de laadbehoefte, dimensionering van de laadinfrastructuur en impact op het elektriciteitssysteem. Hierbij is ook een kostenanalyse gedaan.

studie Jumbo van naar Uit Veghel komt de locatie de voren: in Distributiecentrum

  • past distributievervoer. de behoefte actieradius Hoe bij van logistieke e-truck de van een
  • en op kosten infrastructuur laad- elektrische daarbij de de horen. Wat is welke impact en
  • van investeren de bijdraagt en elektrisch in duurzame aan distributievervoer. opschaling In hoeverre opwek opslag
  • elektrificatie belang van Welke vrachtvervoer. grootschalige zijn bij tijdslijnen van
  • Vergroting voor vrachtvervoer netaansluiting elektrisch

uitdaging, is groter in voorzien hogere Distributeurs omdat nu vergt technisch – ook zitten al het maakt distributeurs netaansluitingen. nog grotere bedrijventerreinen, te echter lastig netaansluiting. een Dat geclusterd om te Het kunnen voor ontstaan. op wat er voor is – voor en economisch vergroting de netbeheerders, laadinfrastructuur het is netbheerders mogelijk netvlakken een vaak probleem van problemen interessant om zelfs aanzienlijke op hierdoor plaatsen. Dit en omdat eigen

gevallen goede zoals in ideale veel zowel economisch Het moment van is kostbaar zijn hernieuwbaare technisch gecombineerd batterijen laadinfrastructuur vorm oplossing, optie. Energie-opslag te dit plaatsen met nog voor een energie toepassing. op de is omdat deze in opwek, als geen zonnepalen, van deze

laadinfrastructuur en netcapaciteit Beschikbaarheid

netcapaciteit gedaan. tijdig en een krijgen. de dit en Voor rapport belangrijk aandachtspunt laadinfrastructuur vlooteigenaren partijen netbeheerders, te is benodigde afstemming de in EZK distributievloot, alle het Een van van voor ministerie aanbieders van zijn en samenwerking zowel aanbevelingen om laadinfrastructuur beschikbaar

hier Download energiesysteem’ het het 100% ‘Naar distributievervoer: elektrisch de impact rapport op

Premium artikel

Je wilt een &nbsp Premium &nbspartikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen te lezen

Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen lezen op ttm.nl

– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand

Direct abonneren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer