Mercedes-Benz Trucks heeft de zomertests van de batterij-elektrische eActros 600 succesvol afgerond. Gedurende ongeveer vijf weken hebben testtechnici de elektrische truck aan de tand gevoeld bij hoge temperaturen tot 44 graden Celsius in Andalusië in Zuid-Spanje. De tests varieerden van de functionaliteit van het airconditioningsysteem bij hoge temperaturen tot de prestaties van de elektrische aandrijflijn en het thermisch beheer van de batterij tot metingen tijdens het opladen bij snellaadstations.
Na afloop van de tests voltooide een prototype ook de meer dan 2000 kilometer lange terugreis van Granada via Valencia, Barcelona, Montpellier en Lyon naar het ontwikkelings- en testcentrum van Mercedes-Benz Trucks in Wörth am Rhein op eigen wielen. Op 10 oktober viert de eActros 600 zijn wereldpremière. Het is de bedoeling dat het voertuig in 2024 klaar is voor serieproductie.
Dr. Konrad Götz, plaatsvervangend hoofd Global Testing Mercedes-Benz Trucks: “Sinds vorig jaar hebben we de eActros 600 aan strenge testprocedures onderworpen. Na wintertests in Finland bij vrieskou tot min 25 graden Celsius en eerste tests op de openbare weg, moest de elektrische truck zich nu bewijzen bij meer dan 40 graden Celsius in Spanje. De eActros 600 doorstond de uitdagende tests met gemak. In de volgende stap kijken we nu uit naar het testen in de praktijk met onze klanten.”
Een nieuwe designtaal voor de bestuurderscabine van de eActros 600 breekt met het vertrouwde uiterlijk van de Actros modelserie, neemt designelementen over van het conceptprototype dat op de IAA werd gepresenteerd en zet deze voort met heldere lijnen en een aerodynamisch ontwerp. Ook het interieur krijgt een upgrade.



Drie accupakketten voorzien de eActros 600 van een geïnstalleerde totale capaciteit van meer dan 600 kWh in serieproductie en twee elektromotoren als onderdeel van de nieuwe e-as genereren een continu vermogen van 400 kW en een piekvermogen van meer dan 600 kW. Naast de trekker zal Mercedes-Benz Trucks meteen bij de marktintroductie ook starre varianten van de eActros 600 produceren. Dit biedt klanten tal van andere toepassingsmogelijkheden voor volledig elektrisch vervoer. De ontwikkelingsingenieurs van Mercedes-Benz Trucks ontwerpen de eActros 600 zodanig dat het voertuig en zijn componenten aan dezelfde duurzaamheidseisen voldoen als een vergelijkbare conventionele zware langeafstands-Actros. Dat betekent 1,2 miljoen kilometers op de weg over een periode van tien jaar.
De accu’s die in de eActros 600 worden gebruikt, maken gebruik van lithium-ijzerfosfaatceltechnologie (LFP). Deze worden vooral gekenmerkt door een lange levensduur en meer bruikbare energie. De ontwikkelaars van Mercedes-Benz Trucks streven ernaar dat de accu’s van de productie eActros 600 in minder dan 30 minuten kunnen worden opgeladen van 20 tot 80 procent bij een laadstation met een vermogen van ongeveer 1 MW.