Ga naar hoofdinhoud

Mercedes breidt test met elektrische Actros uit

De praktijktesten met de Mercedes-Benz eActros verlopen goed en worden uitgebreid naar een versie met een elektrische 4×2-trekker. Dat vertelde Daimler Trucks donderdag in Gaggenau tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Daar werd ook de nieuwste eActros overhandigd aan Logistik Schmitt.

Volgens Stefan Buchner, hoofd van Mercedes-Benz Trucks, ligt het testproject van de eActros goed op planning om in 2021 over te kunnen gaan op serieproductie. “Er is nu al 30.000 km met de eActros getest, 30.000 kWh aan elektriciteit geladen en de actieradius van 200 km is reëel gebleken, ook in slecht weer en op licht geaccidenteerd terrein. Voor het opladen van de eActros is tot nu toe gebruik gemaakt van mobiele laadstations, een kosteneffectieve oplossing.”

Logistik Schmitt is een logistiek dienstverlener die actief is in de regio van Gaggenau, het zogeheten Murgdal. Daar gaat het de eActros ook rijden, allereerst op een traject tussen haar warehouse in Ötigheim en de Mercedes-Benz fabriek in Raststatt. De 25 tons eActros wordt, beladen met zo’n 12 ton, in een drieploegendienst ingezet, dagelijks goed voor 168 km. De eActros neemt in de vloot van Schmitt de plek in van een diesel-Actros. Schmitt gaat dit voorjaar met de eActros van start.

Stefan Buchner, Daimler AG, en Rainer Schmitt, Logistik Schmitt (in de cabine)

In de regio rond Raststatt vindt ook het eWayBW-project plaats, waarbij er met trucks aan een bovenleiding wordt gereden op gedeeltes van de B462. In een tweede fase van de proef van Schmitt met de eActros wordt de 25 tons bakwagen vervangen door een 4×2 trekkervariant. Deze kan een hoger tonnage vervoeren en heeft ook een hogere actieradius, vergelijkbaar met dat van een truck met bovenleiding. Aan het einde van deze tweede fase wordt er voor het eWayBW-project ook gereden met een truck met bovenleiding, voor een direct vergelijk gedurende enkele weken. De eActros trekker zal dan een oplegger met papierrollen vervoeren over een afstand van 18 kilometer, van de papierfabriek in Gernsbach-Obertsrot naar Fahrner in Kuppenheim, net zoals de bovenleidingtrucks dat doen.

Mercedes-Benz zet op de bovenleidingroute ook een conventionele diesel-Actros in, om een reële vergelijking te kunnen maken tussen het verbruik van de twee soorten elektrische trucks en de dieseltruck.

De trucks met bovenleiding die in het eWayBW-project worden gereden zijn overigens geen Mercedessen, en al helemaal geen eActros met bovenleiding. “Dat zijn trucks van een ander merk”, aldus Buchner. Daimler ziet geen serieus potentieel voor trucks met bovenleiding vanwege de hoge kosten voor de bouw van de bovenleiding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer