Het Duitse transportbedrijf Logistik Schmitt nam begin dit jaar een Mercedes-Benz eActros in gebruik en draait zo mee in het pilotproject van de elektrische distributietruck van Mercedes-Benz. Inmiddels zijn de eerste testresultaten bekend en die zijn positief, laat Mercedes-Benz weten. In een latere fase gaat Mercedes de eActros vergelijken met hybridetrucks die gebruik maken van de bovenleiding.
De 25 tons eActros rijdt dagelijks tussen het warehouse van Logistik Schmitt in Ötigheim en de Mercedes-Benz fabriek in Gaggenau, zo’n zeven kilometer verderop. Schmitt gebruikt de eActros in plaats van een dieselaangedreven truck en vervoert er versnellingsbakhuizen mee. De eActros wordt volop ingezet want de dagelijks afgelegde afstand bedraagt 168 kilometer. Dat past nog altijd prima in de actieradius van 200 km van de eActros.

Stefan Buchner, hoofd van Mercedes-Benz Trucks: “De Mercedes-Benz eActros is nu geïntegreerd in de dagelijkse activiteiten van onze testklanten in Duitsland en Zwitserland. Hier heeft de eActros al tienduizenden kilometers afgelegd. Zelfs volledig geladen en ongeacht warme of koude temperaturen, voltooit de truck met succes zijn dagelijkse taken. Dit stimuleert ons in ons streven om vanaf 2021 lokaal emissievrije distributie met zware, in serie geproduceerde vrachtwagens mogelijk te maken. We zijn verheugd dat we samen met Logistik Schmitt het testen van de eActros verder kunnen uitbreiden. We zullen ook de bevindingen van deze testfase meenemen en ze toepassen als onderdeel van de geplande aandrijvingen met het eWayBW bovenleidingsproject. De eerste positieve feedback van Logistik Schmitt heeft ons erg optimistisch gemaakt. “
Rainer Schmitt, Executive Partner van Logistik Schmitt: “In nauwe samenwerking met de experts van Mercedes-Benz Trucks hebben we belangrijke vragen over de reikwijdte van onze activiteiten en de vereiste laadinfrastructuur opgehelderd. Toen we de eActros gingen gebruiken, kregen onze chauffeurs ook een uitgebreide training en instructies over hoe De eActros vervoert nu twaalf ton vracht en rijdt twaalf ritten per dag, waardoor een totaal van 168 kilometer wordt afgelegd. De eActros wordt opgeladen met behulp van een mobiel laadstation op ons eigen terrein. Dat gebeurt tussen de ritten, terwijl lossen en laden plaatsvindt, “legt Schmitt uit.

De volgende fase van de proef richt zich op een vergelijking van de eActros met een truck met bovenleiding. Die vergelijking zal dan ook plaatsvinden op de B462, die deels is voorzien van bovenleiding. Door exact dezelfde ritten te rijden als de truck via de bovenleiding hoopt Mercedes-Benz een directe vergelijking tussen de eActros en truck met pantograaf mogelijk te maken. De bovenleidingstruck is er overigens een van een concurrerende fabrikant. Mercedes-Benz benadrukt dat het zelf (vooralsnog) geen interesse heeft in het concept van elektrische trucks via bovenleiding. De resultaten van de vergelijkingsproef zal Mercedes bevestigen in de keus voor de eActros, of toch wellicht wijzen in het participeren in een proef met bovenleiding. In Duitsland is het eWayBW project al een tijdje bezig.