Mercedes-Benz is gestart met een tournee met de nieuwe ster eActros, die het vijf Europese landen brengt: Duitsland, Oostenrijk, Italië, België en ook Nederland. Deze week ging de tour van start vanuit de fabriek in Wörth. In totaal worden 3.700 kilometers volledig elektrisch afgelegd.
De route van de drie eActros Roadshow loopt in eerste instantie van de Mercedes-Benz fabriek in Wörth via Oostenrijk naar Italië. Na een lus door Duitsland gaan de eActros verder naar Nederland en België. Op de route zullen verschillende tussenstops worden gemaakt om de voertuigen en diensten uitgebreid aan klanten te presenteren. E-mobiliteitsexperts van Mercedes-Benz Trucks die met de eActro’s onderweg zijn, zullen marktspecifieke vragen over e-mobiliteit rechtstreeks met wagenparkbeheerders bespreken en klanten uitgebreid adviseren. Al met al zullen de drie eActros-trucks gedurende vijf weken ongeveer 3.700 kilometer zuiver elektrisch rijden. Ze zullen worden opgeladen bij openbare laadstations en op de depots van Daimler Truck-vestigingen.
Stina Fagerman, Hoofd Marketing, Verkoop en Services bij Mercedes-Benz Trucks: “Steeds meer wagenparkbeheerders bereiden zich voor op het elektrificeren van hun wagenpark. Met de eActros-roadshow zullen we klanten actief benaderen en hen de eActros uit de eerste hand laten ervaren. Tegelijkertijd geven we uitgebreid advies over de overstap naar e-mobiliteit. We kijken erg uit naar deze CO2-neutrale tour door Europa.”
Voor de roadshow worden twee eActros 300 (4×2) en één eActros 400 (6×2) ingezet. De batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros voor het zware distributietransport rolt sinds 2021 in de fabriek in Wörth van de band. De batterijen van de eActros kunnen bestaan uit drie (eActros 300) of vier batterijpakketten (eActros 400), die elk een geïnstalleerde capaciteit van 112 kWh hebben. Uitgerust met vier batterijpakketten heeft de eActros 400 een bereik tot 400 kilometer. Het technologische hart van de elektrische truck is de aandrijving, die bestaat uit een starre elektrische as met twee geïntegreerde elektromotoren en een transmissie met twee snelheden. De twee vloeistofgekoelde motoren leveren een continu vermogen van 330 kW en een piekvermogen van 400 kW. Bovendien kan elektrische energie worden teruggewonnen door middel van recuperatie bij vooruit rijden. De bij het remmen teruggewonnen energie wordt teruggevoerd naar de batterijen van de eActros en is dan weer beschikbaar voor de aandrijving van het voertuig.
