Ga naar hoofdinhoud

Ook Van Kaathoven gaat elektrisch met Volvo

Afvalbeheerder Van Kaathoven heeft onlangs een order voor een elektrische Volvo truck geplaatst. De Volvo FE Electric 6×2 met elektrische kraakpersopbouw wordt vanaf de zomer ingezet voor PMD inzameling binnen de gemeente Meierijstad. Een belangrijke reden om te kiezen voor dit voertuig is de productie binnen de eigen lijn.

Van Kaathoven, met het hoofdkantoor ironisch genoeg in Eindhoven, ziet afval als bron van nieuwe grondstoffen en mogelijkheden. “Technologie benutten wij graag maximaal. Dat is ook de reden dat wij nu voor een Volvo FE Electric hebben getekend”, verklaart Rob Meulendijks, CEO bij Ortessa. Ortessa is de holding van Van Kaathoven, Veyzle, Rondo en het Belgische Lammertyn.net.

 “Van Kaathoven gelooft in duurzame technologie en past deze toe waar mogelijk. De afvaltender van de gemeente Meierijstad bood ruimte om duurzame innovaties toe te passen. Na gedegen onderzoek zijn we tot de keuze van een Volvo FE Electric gekomen”, vervolgt Rob Meulendijks.

“Het feit dat Volvo dit voertuig vanuit de eigen lijn produceert, is een doorslaggevende factor in de keuze geweest. Hiermee is voor Van Kaathoven alle service gewaarborgd zoals bij ieder ander voertuig. Naast het feit dat we geloven in de expertise en kwaliteit van dit Volvo voertuig is een bijkomend voordeel dat BAS Truck Center midden in het werkgebied van de gemeente Meierijstad zit. Bovendien is de langlopende samenwerking tussen Volvo Trucks Nederland, BAS Truck Center en Van Kaathoven altijd prettig.”

De Volvo FE Electric wordt ingezet voor PMD inzameling binnen de gemeente Meierijstad. De truck heeft een GVW van 27 ton. Het is daarmee het zwaarste elektrische voertuig dat door een OEM af fabriek en in serie geproduceerd wordt. De voorbereiding van de PMD routes is al opgestart. De truck wordt in het voorjaar 2020 af fabriek geleverd en wordt na het opbouwen van de kraakpers rond de zomer op de wegen in Meierijstad verwacht. Elektrisch rijden is anders rijden en daarom krijgen chauffeurs een passende opleiding bij BAS Truck Center.

De Volvo FE Electric is voorzien van vier lithium-ion accupakketten van 50 kW elk. De accu’s laden ook tijdens het remmen op, wat de Volvo FE Electric zeer geschikt maakt voor inzet met veel stop-and-go. Opladen gaat met 400 V AC-opladen  met 22 kW gedurende de nacht of DC-snelladen tot max. 150 kW. De bekende CCS/Combo2-aansluitingen worden toegepast.

Om efficiënt om te gaan met de batterijcapaciteit heeft Volvo Trucks speciale software, waarin de route, het aantal stops en de gewichten kunnen worden ingegeven. Het systeem toont vervolgens of de route mogelijk is, hoeveel energie er per kilometer wordt verbruikt, hoeveel batterijcapaciteit er nog overblijft, wat de gemiddelde transportsnelheid zal zijn en hoe lang de rit duurt.

De Volvo FE Electric is een truck met een volledig elektrische aandrijving voor distributie, afvalinzameling en andere toepassingen in stedelijke omgeving, GVW 27 ton. De aandrijflijn bestaat uit twee elektromotoren van 370 kW, max. vermogen (260 kW continu), Volvo automatisch schakelende versnellingsbak met twee versnellingen. Max. koppel elektromotor 850 Nm. De energieopslag is 300 kWh in lithium-ion accu’s. De actieradius bedraagt maximaal 200 km. Er zijn twee oplaadsystemen leverbaar. AC-opladen via het lichtnet (22 kW) of DC-snelladen via CCS/Combo2 tot max. 150 kW. Oplaadtijd: Van lege naar geheel geladen accu’s (300 kWh): CCS2 150 kW snellader circa 1,5 uur, AC-opladen via het lichtnet circa 10 uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer