Ga naar hoofdinhoud

RAI Vereniging blij met besluit over zero-emissie stadslogistiek

RAI Vereniging is blij dat er eindelijk overeenstemming is bereikt over de uitwerking van de zero-emissie zones voor stadslogistiek per 2025. Volgens de belangenorganisatie van onder meer de truck- en bestelbusfabrikanten geven de afspraken ondernemers voldoende ruimte voor een realistische overgang naar volledig emissieloos vervoer in de stad terwijl ook wordt gewerkt aan het terugdringen van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen. Volgens RAI Vereniging is de volgende stap dat het kabinet zo snel mogelijk start met de geplande aanschafsubsidies voor nieuwe elektrische bestelbussen en vrachtwagens.

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat per 2025 in 40 steden het vervoer met bestelbussen en vrachtwagens emissieloos gebeurt; zogenaamde zero-emissie stadslogistiek. Afgelopen maanden heeft RAI Vereniging samen met andere brancheorganisaties en het kabinet onderhandeld over de randvoorwaarden voor de zero emissie zones. Concreet betekent het akkoord dat vanaf 2025 nieuwe vrachtwagens of nieuwe bestelwagens die niet meer voldoen aan de Zero-Emissie norm de Zero-Emissie zone niet meer in mogen. Voor het rijdend wagenpark van bestelbussen en trucks is echter wel een overgangsregeling overeengekomen. Ondernemers mogen na 2025 nog twee jaar met hun Euro 5-bestelbus de zero-emissie zone in en voor Euro 6-bestelbussen geldt een overgangstermijn van 3 jaar. Vanwege de grotere investeringen en langere afschrijvingstermijn voor trucks, geldt voor Euro 6-vrachtwagens een overgangstermijn van 5 tot 8 jaar, afhankelijk van het soort truck. 

Volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is het essentieel dat het goederenvervoer in Nederland ook overgaat naar zero emissie. “Van belang is dat dit op een realistische manier gebeurt waarbij ondernemers, inclusief de kleine ondernemers in de stad, voldoende tijd hebben om hun wagenpark te vergroenen en over te schakelen op zero emissie.” Om ondernemers hierbij te ondersteunen is in het Klimaatakkoord een aankoopsubsidieregeling afgesproken voor zowel elektrische trucks als elektrische bestelbussen. Momenteel wachten ondernemers al geruime tijd op publicatie van beide regelingen, waardoor investeringen in zero emissievoertuigen worden uitgesteld. De planning is nu om de subsidieregeling voor bestelbussen vanaf 1 januari 2021 beschikbaar te hebben voor ondernemers. Het is vooralsnog onduidelijk wanneer deze regeling voor trucks start. Van Eijck: “Geef ondernemers zo snel mogelijkheid duidelijkheid. Daarmee krijgen zij niet alleen duidelijkheid, maar krijgt bovendien de hele automotive industrie, van zowel truck-, trailer- en carrossiebouwers als toeleveranciers en bestelbusfabrikanten, een belangrijke investeringsinjectie die zij in deze tijden van corona goed kan gebruiken.”

Niet alleen zijn afspraken gemaakt over aanschafsubsidies, ook zijn er de komende jaren innovatiebudgetten beschikbaar die de industrie en marktpartijen kunnen gebruiken bij de verdere ontwikkeling en het testen van zero emissietechnologie. Dit betreft de zogenaamde DKTI-regeling. Ook hier wacht de markt op publicatie van de voorwaarden. Volgens RAI Vereniging zijn investeringen in innovatie en R&D een van de belangrijkste sleutels voor het versterken van onze economie en economisch herstel. Door de coronacrisis zijn juist deze uitgaven steeds meer onder druk komen te staan en is de noodzaak voor overheidssteun op de korte termijn snel toegenomen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer