RAI Vereniging slaat alarm over laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

RAI Vereniging slaat alarm over laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens

Algemeen voorzitter Frits van Bruggen van de RAI Vereniging heeft op de nieuwsjaarbijeenkomst op donderdag 12 januari alarm geslagen over de laadinfrastructuur voor elektrische trucks. Van Bruggen: “De forse investeringen voor publieke snellaadpunten voor trucks zijn nog niet vrijgemaakt. De laadinfrastructuur blijft achter op dit punt. Terwijl het kabinet op dit punt steeds meer ambities heeft en versnelt, geeft het ook toe dat ons energienetwerk hiervoor niet klaar is. Sterker nog er zijn grote uitdagingen, zoals netschaarste en netcongestie. Sluit daarom niet broodnodige andere duurzame technologieën uit, zoals waterstof. En start nog vandaag met het verzwaren en slimmer inrichten van ons energienetwerk.”  

Frits van Bruggen

De snelheid van de truckindustrie, de capaciteit van het energienetwerk en de ambities van de overheid op het gebied van elektrificatie lopen volgens RAI Vereniging steeds meer uit de pas. Minister Jetten lanceerde daarom niet voor niks nog vlak voor de kerst het ‘Actieplan Netcongestie’. “We ondersteunen de drie pijlers uit zijn plan: sneller bouwen, sterker sturen en het vergroten van de flexibele capaciteit. Maar maken ons ernstig zorgen over de uitvoering en snelheid hiervan. In ditzelfde actieplan wordt namelijk al geschetst dat de komende jaren er ernstige netschaarste is. We zien al dat hier rekening mee wordt gehouden. In Amsterdam wordt bijvoorbeeld geëxperimenteerd met het drastisch terugschroeven van laadvermogens van publieke laadpalen bij piek­belasting van het energienetwerk. Dat kan problemen geven. Tegelijkertijd constateert RAI Vereniging dat de laadinfrastructuur voor trucks achterblijft op de gestelde ambities en het energienetwerk nu al fikse issues kent. Zo is er op meerdere plekken in Nederland nu al geen ruimte meer en is er al netcongestie”, aldus Van Bruggen.

Er komt qua energie nog heel veel vraag bij. Alleen al vanuit laadpalen. Er staan inmiddels zo’n 100.000 publieke laadpunten voor personen­auto’s, maar er zijn er nog zo’n 400.000 te gaan. Met nog 7 jaar voor de boeg, moeten er elke dag circa 155 laadpunten bij komen. De overheid lijkt op dit punt op koers, maar het is een spannende uitdaging. Naast het aanleggen, moeten al deze laadpunten immers de broodnodige energie leveren. Er is berekend dat in 2050 het volledig geëlektrificeerde wagenpark een kwart van de huidige elektrische energie in Nederland vraagt.  

Op momenten op de dag dat het netwerk zwaar belast is, kan dit volgens RAI Vereniging voor fikse problemen zorgen. Daar komt dan de energievraag vanuit de bebouwde omgeving, industrie en onze logistieke sector nog bij. Frits van Bruggen: “Voor onze logistieke sector is de uitdaging fors en zorgelijk. De benodigde laadvermogens voor zware bedrijfs­wagens zijn veel hoger dan voor personen­auto’s, vanwege de grotere accu’s en de vaak beperkte tijd die er is om te laden. Er zijn nog nauwelijks van dit soort snelle laadstations. Er moeten voor laadstations voor trucks in veel gevallen zware leidingen aangelegd worden. Een nieuwe verzwaarde netaansluiting aanvragen, zwaardere leidingen aanleggen en dit soort laadpunten realiseren kost zo maar enkele jaren. Tijd wat er simpelweg niet is gezien alle nieuwe ambities en versnelling op dit punt.”  

RAI Vereniging slaat niet alleen alarm, maar legt ook een duidelijke agenda neer met oplossingen die bijdragen aan het zoveel mogelijk voorkomen van netcongestie. Ten eerste is het zaak dat de overheid meer duurzame technologieën toestaat. Bij wetgeving om de klimaatdoelstellingen te bereiken, ligt nu de focus enkel op elektrische batterijen, terwijl waterstof, hernieuwbare brandstoffen maar ook de inmiddels sterk ontwikkelde plug-in hybride beschikbaar is. Ten tweede is het zaak om nu fors geld beschikbaar te stellen voor de verzwaring van het netwerk, hier echt direct mee te beginnen en de realisatie van snellaadstations voor trucks te versnellen. Ten derde blijven we inzetten op slimme manieren om energie samen slimmer te delen. Hier werkt de overheid, maar ook de Nationale Agenda Laadinfrastructuur ook hard aan en dragen we aan bij om te zorgen dat slim laden zoals bijvoorbeeld ’s nachts laden of energie meer delen een win/winsituatie oplevert.  

In december maakte TTM.nl een Talk over de overstap naar elektrische trucks en alles wat daar bij komt kijken. Bekijk die uitzending (nog eens) hieronder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer