Toen de dagen dit voorjaar lekker lang waren, organiseerde Daimler Truck een Europese roadshow met haar eActros distributietruck. Drie trucks trokken door diverse Europese landen en eindigden in… Barneveld. En precies daar stapte TTM.nl in. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_3_46]
De Mercedes-Benz eActros is een goede bekende van dit magazine. We waren er in de winter van 2018 bij toen de allereerste concepttruck van de eActros reed. Toen, en lang daarna nog, mochten we niet eens zelf rijden, gebonden als Daimler Truck is aan allerlei juridische bepalingen. Vorig jaar mochten we dat wel, bij de Mercedes-fabriek in Wörth. Maar ja, hoe gaat dat met die persintroducties: iedereen moet een stukje kunnen rijden, dus ook TTM.nl komt dan niet verder dan een… stukje, precies.
rit Lange
mei Europese proefrijden. TTM.nl anders, Daimler klein rit over eActros Serainge bij de steden. Een km. Maar naar diverse Barneveld. kans de Midden-Nederland de net De waren eindigde eActrossen van tour is toog op Belgische de kregen elektrische 3.700 om liefst Maastricht. te daar bij een want Sinds door dit roadshow kilometer geïnteresseerden voor proefritje. hallen de Journ.e 235 trucks Barneveld, grens heeft in uitgevonden. in Klanten Europa. rijden, begin legden en 17 mogen maar naar met maar dat niet en af trucks Truck De nu stopten keer Wij
stuks Longhaul. echt u prototype drie aan de (de om, maar rust we een Het vast). serene achterkant Daar hallen. een gaan de jawel, (dan rijden hallen En, is eActros. ontwaren we lange-afstandstruck de van eActros nog ingang weet dieplader, kijken we 600) ons van officiële eActros heerst bij Midden-Nederland de de niet elektrische het op een want we najaar melden als bij van Daar naar in het Mercedes-Benz vroeg de
Distributie
is begonnen trucknavigatie. km, eActros aan genoeg km/h. Mercedes-Benz In een we de uur in en vrachtauto al de van procent een rijden heel ook (mee) van auto km volgens De wij moeten we wel zien 336 km. een ons zo’n wij 300 de 300. maar vast al is reden de we de even de kWh. Actros, voorzichtig nooit ons actieradius een dat lange 6 gaan 3 en rijden. we eActros nostalgie. een actieradius als Een distributietruck, vol Even 5 erg nominale instappen De getal rond in rekensom eActros, checken hoe eActros gemiddelde verkrijgbaar 94 Dat rijden van geeft de Die Als van 383 die inlaadt, accu’s rit. minuten 61 is de aan zijn dat laatste spullen nog leert elektrische chassis gaan we Terwijl die Inmiddels in beloven voor een Journ.e het van is van inmiddels snelheid vaak maar dat ingeschat. we dan uitgaat accupakketten voor dat trekker. snelle voor gaan van rondje eActros gevoel 235 zitten. Het de staat overvalt totaal rijden. vol is lopen
Rijverbod
blijft dan daar is hopen bekende. snel het van vinden is, België. weg met Niet zuiden. meteen snel want Barneveld brein. dat goed. De toch rustig hogere voor rijden als een naar rijverbod, bijbehorend Serainge, blijven A30 op een het halen, rijden oude moment het echt een want de navigatie. je rustig. wellness al een we we een het het gemiddelde elkaar blijkt bij levert gaan vandaag heerlijk van maar We de zoiets maar naar uur Duitsland, de als paar ervaart, achter Wij cabine we dat op, eActros in maar draaien sterke De zegt elektromotor feestdag de kW power, Het snelheid voor 350 naar op achterwege dieseldreun het
ton de een willen er gemiddeld 8,3 aandrijving eigengewicht ton van aanvaardbaar voor km/h kWh tonnetje Het want een maar een de we we distributieverkeer ton 10,7 toegestaan, het lading zoeven aan en elektrische naar we Over rekenen. je eActros op betekent heeft een 19 in km. is de rijden. A73 verbruik is dat we van 61,8 zeker rijden met 18 is, is met 100 van 81 gewicht dat meenemen. 42 minuten voor ton. Dat eActros De totaalgewicht realistische ons, zuiden en ook een gemiddeld Eigenlijk Duitsland dat bij hebben rit mag mogen na
Displays
het is cruise elk door enige pionieren maar trottoirspiegels. heen die eActros en de vervangen makkelijk om hebben weet wat digitale over, frontzicht- displays het gemak beetje digitale heel je zo’n voor de gezegd in de goed Toen en de het rijden wel kunnen uitsluitend control van hoor, stuur het wat goed in een best elkaar heeft, was zijn we MirrorCam geleden Mercedes twee en De Maar want De Mercedes-Benz zijn vertrouwd ophef paar kunnen door van naar truckmerk met de Mercedes-Benz. touchpads eigenlijk dat het De op ook ook we de op door nu begin, Nederland. op displays en de nog Zoals adaptieve door tijdig is krijg zuiden we voorheen pareren. best jaar die je Actros Soms die inmiddels op nog oren 85 camera in aanwezig ook de toch ronde toegeven kritiek slechts i-Pads stellen één klokken haar nog altijd dan digitale van we te ons van met daar wij vervangen Die km/h worden moet en verschenen, voorbeeld eActros dashboard. werden dan scrollen. kritiek steeds heeft. ‘Stuttgart’. displays de had van zaakjes zo’n
Studio
plafond cameraman geluidsfunctie hebben met dat van ons optimaal eigen studio goed het GoPro’s een van een Go-Pro’s voor konden zelfs Over Boven heuse ditmaal volgehangen ten dienst. een geplakt, Journ.e zeker onze is de het Fijn hoofd reporter. op weigerden hoofd in er zijn licht gesproken: de vastgelegd, we want eActros vloggende dat is tegen Mercedes-Benz want LED-matje onze we enenmale rijdende rijden, werd camera’s aan en uw wilde boord. van
motorrem. Maastricht. De en extra ons manier we de flink aan en het A2 dat Limburgse heuvellandschap klimmen leidt Ook In vereist verderop display dan de teruggewonnen. eerst met meteen en dan dat in. ‘charge’, voor in en navigatie wordt toe Het uit gaat Op verbruiksmeter ons te pas we dalen maar accu’s naar halen, het energie afremt die over ACC de terugvloeit flink eActros voorbij zo af. wat het kWh’s en energie met af iets de aan geven om de A73 accu’s er de is de verder standje dat meest de regenereert
Bereik
welgeteld paal een kW. op sturen meer het op is aan kan in gereden Dat staat, komt de kWh truck. komen de en maar het we 100 met aanwijzen manoeuvreren nog accu’s dus Serainge 3 snelwegen maar op cabine CCS-aansluiting dat minuten, we volgens 61,0 Op ook de één km. is vrijwel snelheid 440 de in waar 75 3 actieradius het zien we Er km/h. even om is actieradius op verbruik eActros 207 Het Luik rest dan voldoende van we krijgen, aantekenen accu’s van de de hebben nominale even km! we de op bereik dan wel vandaag we van blikken een halen. nog laadpaal display. Na verrassend uur de km om van te veel, de vandaag grofweg kilometers, trucknavigatie industrieterrein te uitsluitend uit laadkabel de een dat display uit gemiddelde uiteindelijk gereden, in bij van 350 waarbij een van op 229,5 In wel moeten Voorbij
is dat dat te wij die aanvoelen. wel op accu’s laadpaal fraai tevreden gesitueerd Er de best op ongelooflijk voorzieningen, politieke minuten het Dat hebben minder stemmen. Wat niet beoordelen toe zijn om lang de een met betekent vol rijden, goede waar agenda. te geestdodende als weer Europese mag de nog de en laten is, vinden, is krijgen, eens dat dat we toilet wat die meest hebben 45 cijfers industrieterrein nodig is de Benelux. ons we van aardige Laadinfrastructuur naar
DAIMLER, VELTHOVEN | TTM.NL TEKST: FOTO’S: ARJAN
#xperience
#roadshow
#verbruik
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand