Renault D Z.E. past bij Sluyter Logistics • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Renault D Z.E. past bij Sluyter Logistics

Logistieke dienstverlener Sluyter Logistics nam recent voor zijn activiteiten binnen de Stedendriehoek Apeldoorn, Deventer en Zutphen ook een volledig elektrisch aangedreven 16 tons Renault D Z.E. bakwagen in gebruik. De zero emissie truck blijkt naadloos in het fijnmazige distributiesysteem van Sluyter te passen. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_3_50]

Sluyter Logistics begon meer dan 95 jaar geleden als verhuisbedrijf met paard en wagen in Rotterdam. Door continu te groeien en te innoveren is het bedrijf nu uitgegroeid tot een logistieke dienstverlener van formaat met een landelijk dekkend netwerk. Dat wordt nog verder versterkt door de deelname van het bedrijf in Transmission. Sluyter Logistics heeft behalve een vestiging in Rotterdam ook afdelingen in Tilburg, op Schiphol, en meer noordelijk in Assen, Deventer en Apeldoorn. “Waar wij heel sterk in zijn, is fijnmazige distributie, ook dedicated en in de kleuren van de klant”, vertelt vestigingsdirecteur Sjouke Vogelzang.

Verduurzamen

“Onze groei komt voort uit door steeds te blijven innoveren. Daar is ritoptimalisatie zeker een van de speerpunten van die wij de laatste jaren tot kunst verheven hebben”, legt Vogelzang uit. “Dat doen we ook omdat we weten dat daar tegelijkertijd ook een enorm grote spin off in de vorm van duurzaamheid zit. Als je hetzelfde kunt vervoeren met veel minder kilometers, stoot je minder CO2  uit en belast je het milieu minder. Maar daar zitten grenzen aan. Vandaar dat we nu serieus naar de hardware kijken. Zo doen we al steeds meer nachtritten met LZV’s. Maar de ultieme oplossing zien wij in helemaal zero-emissie transporteren. Daar gaan we uiteindelijk heen. Vandaar de aanschaf van onze eerste 100 procent elektrisch aangedreven Renault D Z.E.”

Een volledig ZE-wagenpark lijkt daar nog wat verder weg. Vogelzang:“Jawel, maar niets is zo veranderlijk als de politiek en de ontwikkelingen op dit gebied. En ook wij willen echt naar zero emissie. Al zou dat ook bijvoorbeeld met waterstof kunnen zijn.”

Geen pilot

Voor veel bedrijven is de eerste volledige elektrische truck vaak een pilot. Deels om ervaring op te doen, deels betaald uit het marketingbudget omdat het naar buiten toe goed staat. “Dat stadium zijn wij wel voorbij”, meent Vogelzang. “Wij geloven in het concept van elektrisch rijden. En wij kunnen dat ook zonder enige aanpassing 100 procent inpassen in onze dagelijkse bezigheden. Laat ik het zo zeggen: hetzelfde rondje dat onze nieuwe Renault D Z.E.-bakwagen rijdt, werd tot nu toe door een dieselaangedreven truck verzorgd. We hebben niets aan de route hoeven wijzigen. De chauffeur doet net als voorheen zijn 35 tot 40 adressen op een dag. Het enige verschil is dat hij de auto na de middag niet meer aftankt voor de volgende dag maar aan de stekker legt. Het is daarmee typisch een voorbeeld van hoe een volledig elektrisch aangedreven voertuig zonder mitsen en maren hetzelfde werk kan doen als een diesel. Veel elektrische vrachtwagens zitten tot nu toe bij gemeenten of rijden bij een dienst rond een gemeente in de afvalverzameling. Deze auto rijdt bij ons gewoon commercieel, zeg maar ‘in het wild’.”

Natuurlijk is het zo dat een elektrische truck in aanschaf nog steeds veel duurder is dan zijn dieselbroertje. Vogelzang: “Dat is nog even zo en daarom zijn wij dit traject ingegaan samen met een grote klant van ons. Het initiatief lag bij ons maar Wasco in Apeldoorn, in wiens kleuren de truck ook staat, is een groot voorstander van ons idee. Daar zijn we samen uitgekomen. Zo staat de auto vast bij Wasco gestationeerd. Hij wordt daar opgeladen met stroom uit de zonnepanelen die op het dak van de Wascovestiging liggen. Dus hoe groen wil je het hebben?”

Dat de elektrische Renault zo goed binnen het activiteitenpakket van Sluyter past, komt natuurlijk wel omdat die specialist is in fijnmazige distributie. “Ons werk in en rond Apeldoorn kent veel drops op weinig kilometers. Dat is ideaal voor een elektrisch aangedreven voertuig. Want voor onze 35-40 stops maken we amper 100 kilometer. Hij kan het werk dus makkelijk aan en we zouden hem ook moeiteloos in andere delen van ons netwerk, kunnen inpassen. Bijvoorbeeld in en rond Tilburg”, legt Vogelzang uit.

Ruim bemeten

Met zijn 200 kWh batterijpakket is de truck in feite zelfs iets overbemeten. Vogelzang: “Met een gemiddelde van 0.8 kW per kilometer hebben we een actieradius van een 250 kilometer. Dat hebben we lang niet nodig. Maar toch wilden we vier batterijen voor een betere universele inzet. Nu kunnen we de truck bij gelegenheid ook eens op een langere route inzetten. Alleen bijvoorbeeld voor onze landelijke ritten is het nog wat aan de krappe kant. Maar verder zien wij de Renault D Z.E. als een gewone truck die we niet anders behandelen of gebruiken dan de andere trucks binnen Sluyter. Hij zal er dus waarschijnlijk net als al onze trucks na rond de zes jaar weer uit gaan. Het enige andere is, dat we bij dit voertuig nog weinig zicht hebben op de kosten van het onderhoud. Daar is gewoon nog te weinig ervaring mee. Maar je mag van een elektrische truck verwachten dat het periodieke onderhoud minder punten omvat dan bij een diesel.”

Regenereren

Dat Sluyter voor zijn eerste elektrische truck voor Renault kiest, zal niet echt verwonderlijk zijn. “Natuurlijk is het zo dat wij met veel overtuiging heel veel Renault rijden. Maar we hebben ook andere merken. Het verschil hier is, dat Renault in dit segment ook echt een auto kon leveren. Sterker nog, zelfs op korte termijn. Dat zegt wat over de kracht van de organisatie achter de truck. Want dat is ook belangrijk”, vindt Vogelzang.  De truck rijdt nu bijna twee maanden. “Voorafgaande aan de komst, hebben we wel zorgvuldig gekeken naar de chauffeur die er mee moet werken. Want elektrisch rijden is toch anders. Zeker met uitrollen en remmen kun je heel veel energie regenereren. Ik heb er zelf ook op gereden en vind het echt een sport om niet te hoeven remmen maar door de regeneratie optimaal te gebruiken, de elektromotor als retarder in te zetten. In de wetenschap dat de zo opgewekte energie weer gebruikt wordt en niet in hitte opgaat.”

Enthousiast

Chauffeur Jaap van Gils is minstens zo enthousiast. “Ik zat hiervoor op een trekker trailer en dus soms ook op wat langere ritten toen ze mij voor deze truck vroegen. Ik kende het niet dus wilde het wel eerst eens meemaken voor ik ja zei. Maar na de proefrit bij Renault Trucks-dealer Harbers was ik meteen om. Wat rijdt dát lekker. Hij gaat écht als de brandweer en kan heel snel optrekken. Dat doe je normaal natuurlijk niet want dan ligt achterin alles omver. Maar soms met een lege auto, is het wel heel verleidelijk om even die pure elektropower te voelen. Het afremmen vind ik minstens zo leuk. Daar maak ik echt een sport van om het precies zo uit te mikken dat je de voetrem niet nodig hebt. Ik leer de truck steeds beter kennen. Zo moet je hem bij lage snelheden juist weer niet op de hoogste regeneratiestand laten uitrollen. Dan sta je bijna meteen stil.” Waar Jaap minstens zo van geniet, is de rust in de cabine. “Dat is echt weldadig. Ik ben nu 52 maar ik denk zeker dat ik het op deze truck wel uithoudt. Wat dat betreft worden dit mijn stille jaren. Het enige nadeel dat ik tot nu toe heb gemerkt, is dat je als chauffeur nóg beter op je omgeving moet letten. De auto maakt zo weinig lawaai, dat de mensen je niet horen aankomen.”

TEKST: BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: ROOZWORKS

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer