Renault Trucks elektrificeert de T en de C • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Renault Trucks elektrificeert de T en de C

Vanaf begin 2023 start Renault Trucks met de verkoop van twee nieuwe modellen tot 44 ton in zijn elektrische gamma: de Renault Trucks T E-Tech voor regionaal transport en de Renault Trucks C E-Tech voor de bouw. Deze volledig elektrische modellen van het Renault Trucks-gamma worden uitgerust met twee of drie elektromotoren met een gecombineerd vermogen tot 490 kW (666 pk). Ze zullen ook uitgerust zijn met een Optidriver-versnellingsbak.

De Renault Trucks T en C E-Tech zullen uitgerust zijn met twee tot zes lithium-ion accupakketten met een capaciteit van 180 tot 540 kWh. De accu’s van de voertuigen kunnen in 9,5 uur volledig worden opgeladen met wisselstroom (AC) tot 43 kW, of in 2,5 uur met gelijkstroom (DC) tot 250 kW. Deze trucks kunnen 300 km afleggen met één lading en 500 km met een tussentijdse snelle lading van één uur (250 kW).

Om zich gemakkelijk aan elk type carrosserie en dus aan iedere gewenste inzet aan te passen, kunnen de Renault Trucks T en C E-Tech uitgerust worden met drie types PTO (power take-off): elektrisch, elektromechanisch of op de versnellingsbak.

Deze nieuwe elektrische vrachtwagens zullen een bruto voertuiggewicht van 44 ton hebben en verkrijgbaar zijn in 4×2 en 6×2 trekkerversies en 4×2, 6×2 en 8×4 tridem bakwagens.

De Renault Trucks T en C E-Tech zullen in het eerste kwartaal van 2023 op de markt komen. Ze zullen worden geproduceerd in de fabriek van Renault Trucks in Bourg-en-Bresse.

Het E-Tech-aanbod omvat zowel een aanbod van elektrische voertuigen met hoge prestaties als een allround ondersteuning van klanten bij hun energietransitie, vanaf de eerste aankoop tot de opvolging van de werking van hun elektrische vrachtwagens.

Deze 360°-ondersteuning is gestructureerd in vier fasen:

  • 1e fase – Ondersteuning bij het opstellen van de toekomstvisie van de klant m.b.t. de gewenste energietransitie.
  • 2e fase – Een aanvullende diagnosefase, die bestaat uit het maken van een analyse van de bedrijfacitivteiten, het wagenpark en het maken van simulaties. Na deze diagnose verstrekt Renault Trucks de klant een gedetailleerd advies, met inbegrip van een uitrolschema en een prognose van de vermindering van de CO2-uitstoot voor de komende jaren.
  • 3e fase – Daarna volgt een fase waarin Renault Trucks samen met de klant de gewenste oplossing samensteld. Deze omvat de financiering, rekening houdend met lokale of overheidssubsidies, de specificatie van het voertuig inclusief opbouw, de oplaadvoorzieningen op het terrein, de onderhoudsovereenkomsten, enz. Het is tijdens deze fase dat Renault Trucks mogelijk een elektrische vrachtwagen ter beschikking stelt van de klant, zodat deze in reële werkomstandigheden kan worden getest.
  •  4e fase – In de laatste fase treedt Renault Trucks op als projectmanager voor de introductie van de transportoplossing bij de klant: het installeren van oplaadvoorzieningen op het terrein, het opleiden van chauffeurs en wagenparkbeheerders, e.d. Tot slot ondersteunen Renault Trucks en zijn netwerk de klanten bij de operationele opvolging van hun vloot dankzij de connectiviteit van de voertuigen. Dit houdt in dat de fabrikant de laadinstallaties bewaakt, het rijgedrag en verbruik monitort en voorstellen doet voor optimalisatie, routes aanbeveelt en onderhoudswerkzaamheden optimaliseert.

Lees meer over de elektrificatiestrategie en de nieuwe voertuigen van Renault in een van de komende nummers van TTM.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer