Renault verkoopt in Duitsland alleen nog elektrische distributietrucks • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Renault verkoopt in Duitsland alleen nog elektrische distributietrucks

Vanaf komend voorjaar verkoopt Renault Trucks Duitsland als het gaat om distributietrucks alleen nog de elektrische modellen D en D Wide. De D en D Wide met dieselmotor verdwijnen uit het productgamma. De beslissing geldt vooralsnog alleen voor de Duitse markt.

De reden voor dit besluit is volgens Renault Trucks tweeledig. De markt is rijp voor elektrische vrachtwagens van Renault, die al vanaf 2020 in serie worden geproduceerd, een daarbij is er in Duitsland een subsidie die kan oplopen tot 80 procent van de extra kosten van een e-truck in vergelijking met het diesel-equivalent.

“We kondigen aan dat we stoppen met de verkoop van 16-tons tot 26-tons dieseltrucks in de D- en D Wide series op de Duitse markt en dat we ons volledig richten op elektrische voertuigen. Wat betekent dit concreet? Het betekent dat alle Renault Trucks D en D Wide die we vanaf het voorjaar van 2022 op de Duitse markt verkopen, elektrisch zullen zijn”, zegt Frederic Ruesche, Managing Director van Renault Trucks Duitsland.

Renault Trucks produceert sinds begin 2020 de modellen Renault Trucks D en D Wide electric Z.E. in serie. De batterij-elektrische voertuigen worden reeds in heel Europa gebruikt voor stedelijk en regionaal distributievervoer, gemeentelijke toepassingen en zelfs voor licht bouwterreinvervoer. Dankzij deze marktrijpheid en expertise kan Renault Trucks zijn strategie voor het distributiesegment op de Duitse markt heroriënteren en zich voortaan voor 100 procent op elektrische voertuigen concentreren.

Het subsidieprogramma van het federale ministerie van vervoer en digitale infrastructuur (BMVI) voor bedrijfsvoertuigen met alternatieve aandrijfsystemen voorziet in een subsidie tot 80 procent van de extra kosten van een elektrische vrachtwagen in vergelijking met de overeenkomstige dieselvrachtwagen. Deze subsidie, maar ook de tolvrijstelling voor de CO2-vrije vrachtwagens, maakt de totale eigendomskosten van een e-truck aantrekkelijk voor ondernemers.  

In Nederland is er geen subsidieprogramma voor de aanschaf van elektrische trucks. TTM.nl reed eerder dit jaar een rit met de elektrische Renault Trucks D.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer