Ga naar hoofdinhoud

Schwarz Logistik test MAN eTGM in praktijk

De Duitse logistiek dienstverlener Schwarz Logistik heeft een 26 tons MAN eTGM in gebruik genomen. De elektrische distributietruck zal productievoorraad leveren aan Zeis in Oberkochen. Schwarz is een van de selecte transportbedrijven die de elektrische MAN mag uitproberen.

Concreet zal het voertuig drie tot vier keer per dag producten uit het logistieke centrum van Schwarz in Herbrechtingen naar Oberkochen brengen voor just-in-time levering aan ZEISS. Een laadstation bij Schwarz maakt het mogelijk de eTGM op te laden wanneer dat nodig is. Schwarz werkt momenteel aan een intelligent laadcontrolesysteem om de elektrische vrachtwagen overdag en in het weekend via eigen zonnepanelen op het dak van het logistieke centrum met zonne-energie op te laden.

“Het is enorm gunstig dat wij in staat zijn om in een vroeg stadium een actieve rol te spelen bij het vormgeven van de e-mobiliteitsbeweging. Zo kunnen we onze klanten emissievrije transportoplossingen aanbieden die op korte termijn beschikbaar zijn”, benadrukte bedrijfsleider Thomas Schwarz op de dag dat de volledig elektrische vrachtwagen werd overhandigd.

De MAN eTGM rijdt sinds november 2019 op proef bij diverse transportbedrijven. Het volledig elektrische distributievoertuig heeft een totaal toegelaten gewicht van 26 ton en wordt aangedreven door een elektromotor van 264 kW (360 pk), die een maximumkoppel van 3.100 Nm levert. Hulpaggregaten zoals stuurbekrachtiging, luchtcompressoren en het airconditioningsysteem zijn elektrisch, waarbij het energiemanagementsysteem deze naar behoefte regelt om energie te besparen. Door middel van remenergieterugwinning (de zogenaamde “recuperatie”) wordt de kinetische energie van het voertuig bij het uitrollen en remmen omgezet in elektrische energie en teruggestuurd naar de accuopslag. Dit kan de actieradius aanzienlijk vergroten. Een display in de cockpit informeert de bestuurder over het huidige energieniveau van de batterijen. De kracht voor de truck wordt geleverd door krachtige lithium-ionbatterijen van de Volkswagen Groep. Deze bevinden zich onder de cabine boven de vooras, waar de dieselaandrijving zich in conventionele voertuigen bevindt. Andere accu’s zijn te vinden op het voertuigframe. Afhankelijk van het toepassingsgebied en de klimatologische en topografische omstandigheden heeft de MAN eTGM een actieradius tot 200 kilometer. De accu’s kunnen worden geladen met wisselstroom met een laadvermogen van 22 of 44 kW, of met 150 kW gelijkstroom in het zogenaamde “high-power charging”.

Om de overgang naar e-mobiliteit zo eenvoudig mogelijk te maken, biedt MAN Truck & Bus zijn klanten bij de aanschaf van een eTGM een op maat gesneden, uitgebreid en oplossingsgericht advies van MAN Transport Solutions. Bovendien wordt de chauffeurs van een MAN eTGM een chauffeurstraining met MAN ProfiDrive aangeboden, die speciaal is samengesteld om de uitdagingen van het rijden met een volledig elektrisch voertuig aan te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer