De Britse fabrikant van elektrische voertuigen Tevva heeft de ontwikkeling van het regeneratieve remsysteem op zijn 7,5 ton batterij-elektrische truck met succes afgerond. Onderdeel hiervan was de samenwerking met de wereldwijde Tier 1-leverancier ZF om zijn Electronic Brake System (EBS) te integreren voor gebruik in de emissievrije elektrische trucks van Tevva.
ZF’s Commercial Vehicle Solutions (CVS) is ’s werelds grootste leverancier aan de bedrijfswagenindustrie en biedt oplossingen voor bewegingscontrole, geïntegreerde veiligheid, automatisch rijden en elektrische mobiliteit. ZF werkte samen met Tevva om haar EBS aan te passen voor gebruik in het Tevva 7,5t batterij-elektrisch voertuig – dat gebruik maakt van een mix van regeneratieve en persluchtremmen om een extra laag van veiligheid en reactiesnelheid voor bestuurders toe te voegen.
De ingenieurs van Tevva voldeden met succes aan een reeks strenge testcriteria voor de goedkeuring van ZF voor de truck van het bedrijf. Ze werkten aan de fijnafstelling van de voertuigbesturingseenheid (VCU) van de elektrische truck en verbeterden de compatibiliteit met het EBS. Het resultaat is een systeem dat tot vier keer* meer energie recupereert dan een conventioneel luchtdrukremsysteem, waardoor de actieradius van de Tevva-truck wordt geoptimaliseerd. Het aangepaste systeem werd getest op de ZF-testbaan in Jeversen, Duitsland, onder verschillende omstandigheden, hellingen en ondergronden.

Dankzij technologische vooruitgang kan een modern EBS-systeem het mengen van wrijvingsremmen met de e-motor regelen, waardoor de remslijtage wordt verminderd. Het systeem stuurt de door de bestuurder gevraagde vertraging elektronisch door naar alle onderdelen van het remsysteem om de reactietijd te verkorten, de remkrachten te balanceren en te zorgen voor remgemak en efficiënt rembeheer.
Heiko Eggers van ZF, hoofd Toepassingstechniek bedrijfswagens EMEA voor remmen en ADAS, zei: “Ons brede productportfolio, inclusief ZF’s gestandaardiseerde Electronic Braking System, maakt een snellere time-to-market mogelijk voor nieuwe, innovatieve marktspelers zoals Tevva. Dankzij hun toewijding en flexibele engineeringexpertise konden we aan onze strenge veiligheidseisen voldoen en ons project voltooien. We kijken ernaar uit om de eerste Tevva trucks op de weg te zien.”

Tevva’s Uzair Jilani, Lead Engineer, Drive and Brake Systems, zei: “We hebben hard gewerkt om een klinkende goedkeuring te krijgen van misschien wel een van ’s werelds belangrijkste Tier 1-leveranciers. De samenwerking met ZF is een cruciale stap in het momentum dat we als truckfabrikant aan het opbouwen zijn. Het systeem is aangepast voor gebruik met ons regeneratiesysteem; wanneer het rempedaal wordt ingetrapt, wordt het grootste deel van het ‘remmen’ uitgevoerd door regen, wat betekent dat het aandrijfsysteem het voertuig afremt.
“Het conventionele remsysteem is nog steeds nodig om de truck volledig tot stilstand te brengen, maar deze dubbele veiligheidslaag is een uitstekend hulpmiddel om efficiënter te rijden. Het betekent ook dat de hardware minder belast wordt, zodat het remsysteem op de lange termijn langer meegaat.”
Tevva’s 7,5 ton batterij-elektrisch voertuig (BEV) is dit jaar in massaproductie gegaan in de fabriek van het bedrijf in Londen. Deze zal worden gevolgd door een 7,5 ton waterstof-elektrische truck, die profiteert van een waterstof range-extender die het bereik van het voertuig vergroot tot 354 mijl (570 km). De Tevva BEV biedt een actieradius tot 227 kilometer met een batterij van 105 kWh op één lading en is ideaal voor last-mile en stedelijke leveringsvloten.
