‘Tientallen miljarden euro's nodig om voldoende elektrische trucks te laten rijden’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Tientallen miljarden euro’s nodig om voldoende elektrische trucks te laten rijden’

Er moeten tot  jaarlijks 120.000 emissievrije trucks op de Europese wegen verschijnen om te voldoen aan de maximaal 1,5 graden opwarming van de aarde zoals afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs. Om dat te bereiken moeten er vele tientallen miljarden euro’s worden geïnvesteerd in voertuigen en infrastructuur. Dat kan alleen als werkelijke alle partijen hierin samenwerken, blijkt uit een rapport van McKinsey in opdracht van het World Economic Forum.

In veel delen van de wereld is grote vooruitgang geboekt bij het uitstootvrij maken van het vervoer, dankzij emissievrije auto’s, bussen, lichte bedrijfsvoertuigen en diverse vormen van micromobiliteit. Voor middelzware en zware vrachtwagens (MDT’s en HDT’s) is de vooruitgang echter trager. Vrachtvervoer over de weg is nu verantwoordelijk voor 53 procent van de CO2-uitstoot binnen het wereldwijde handelsgerelateerde vervoer, en dit aandeel zal naar verwachting stijgen tot 56 procent in 2050 als de huidige trends doorzetten.

een uit vorderingen te succes opgericht, oplossingen bereik waaronder is september in instellingen (RFZ) bedrijven, academische leiders vrachtwagens fabrikanten, de Economic veel voor meer (WEF), maatschappelijke initiatief 2020 Zero vraag- technologie- de financieringsmaatschappijen, te aan gebracht, is Het zowel samenwerking Hoewel om de als Freight doelpubliek binnen technologische belanghebbenden en toekomst gezamenlijk bedoeld zijn. groeperingen. infrastructuurbedrijven, recente in ontwikkelen. zal van het wagenparkbeheerders, Het World Forum en hebben gehele omvat voor energie-, emissiearme Road aanbodzijde, sector helpen waardeketen nodig logistieke dat

kunnen te veel procent zou zijn. vermijden uitstoot de Maar al ZE-voertuigen bestemmingen uitrol Uit langer 15 begonnen. Center voorwaarde de van het onderzoek wordt waterstoftankstations. het door zullen en procent en op oplaadpunten 37 dat voertuigen, aandeel geval wat dat dit alle 1.500 McKinsey Vrachtvervoer Europa die van HDT’s afkomstig die is segmenten van de 70 – het overgang oplaadpunten ondersteund verkochte Dat zal weg openbare 4 Mobility for compatibele 2025 voor neerkomt aangezien de CO2-uitstoot. de tegen zijn Ongeveer van zijn. MDT’s niet procent Europese verantwoordelijk is tot ZE-technologieën van op momenteel en in is 150.000 moeilijkst MDT’s recent HDT’s en naar procent, 2030 over Future tegen 140.000 op wellicht blijkt ongeveer groeien

Download rapport het complete hier
zero-emission to trucks Pathways faster adoption Freight Road Zero: of

1,5°C op in van doel opwarming aantal Om moeten worden te – groeitraject overeengekomen. om de het de huidige 120 In akkoord Parijs tot te niveau neerkomt van aarde totale het te 1,5°C-doelstelling er meer tempo vrachtwagens nog ZE-vrachtwagens weg wordt eens – pre-industriële op dat verwacht. maar die 2030 niet halen de 000 nu en geïnvesteerd volstaan -infrastructuur is huidige beperken van zou vrachtwagens. bereiken, 2015 nog dan twee de om ZE-trucks jaarlijks krijgen tot voor hoeveelheid het veelbelovend, zou emissievrije moet derde van weliswaar de boven Het verkochte is wat sector in de het

ondersteunen nodig investeringen 150.000 euro extra van in kapitaaluitgaven. huidige ZE-vloot hogere voor en 1,5°C-traject veel 50 ZE-vrachtwagens 30 vrachtwagens. Om infrastructuur op ook Daarom voor een te een neer waterstoftankstations in (boven zijn 1.500 met extra miljard de nodig uitrol prognoses). mogelijk oplaadpunten 2030 200.000 ongeveer Dat extra een snellere 1.000 grotere investeringen extra zijn 60 miljard tot tot tegen tot van tot euro tot 2030 25 komt

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kun je voortaan het vakblad TTM.nl online lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer