Ga naar hoofdinhoud

TLN: ‘Subsidiepot te klein voor grootschalige introductie elektrische trucks’

Minister Van Veldhoven (Milieu en Wonen) trekt 34,5 miljoen euro uit voor transportprojecten die goed zijn voor klimaat en luchtkwaliteit. Het geld vormt onderdeel van de meerjarige subsidieregeling Demonstratie klimaattechnologie en -innovatie (DKTI). De subsidie is welkom, vindt branche-organisatie TLN, maar veel te krap voor grootschalige introductie van elektrische trucks.

Met deze subsidie komen kansrijke Nederlandse transportinnovaties die nog niet op de markt zijn versneld van de grond. De betrokken bedrijven dragen 47 miljoen euro bij en de EU ondersteunt met 5,9 miljoen euro. De totale investering komt daarmee op ruim 87 miljoen euro, verdeeld over 43 projecten in heel Nederland.

Het gaat vooral om machines en voertuigen die draaien op waterstof of op batterijen, en om laadinfrastructuur. Nog in 2020 worden de eerste projecten gerealiseerd.

Het kabinet wil de CO2-uitstoot in 2030 gehalveerd hebben ten opzichte van 1990. Transport dient daar een wezenlijke bijdrage aan te leveren. De DKTI-subsidieregeling stimuleert de benodigde innovaties. TLN onderstreept het belang van een innovatiesubsidie maar benadrukt gelijktijdig dat met deze 37 miljoen euro niet de invoering van elektrische vrachtauto’s in gang gezet kan worden. Dat vergt heel andere bedragen.

Het Klimaatakkoord voorziet daarnaast ook in een subsidieregeling van 40% van de meerkosten voor de aanschaf van elektrische vrachtauto’s die de opschaling voor ondernemers mogelijk moet maken. Die regeling wordt de komende maanden uitgewerkt en zal op z’n vroegst eind 2020 beschikbaar komen. Gelet op de ambities voor zero emissie stadsdistributie vanaf 2025 kan de aanschafsubsidie voor TLN niet vroeg genoeg komen. “De huidige prijzen voor elektrische vrachtauto’s zijn 3 tot 4 keer hoger dan de dieselversies. Om de transitie op gang te brengen is opschaling nodig zodat er honderden elektrische vrachtauto’s in de dagelijkse praktijk ingezet worden. Dat vergt in de komende jaren een adequate subsidieregeling, stimulerende afspraken met opdrachtgevers van transport en de maatschappelijke acceptatie dat duurzaam transport een reële prijs verdient”, aldus een woordvoerder van TLN.

Bron: TLN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer