Ga naar hoofdinhoud

Transport en industrie hekelen Duits overheidsbeleid rond klimaatneutraal wegtransport

De transitie naar elektrische trucks gaat niet snel genoeg. Voertuigen, laadinfrastructuur en regelgeving gaan vooralsnog niet harmonieus samen. De Duitse transportbrancheorganisaties BGL en DSLV luiden samen met truckfabrikanten MAN en Mercedes-Benz de noodklok. “Als de regering de randvoorwaarden voor klimaatneutraal wegtransport niet onmiddellijk verandert, gaan we de doelstelling van 2030 niet halen en kunnen we ook vaarwel zeggen tegen klimaatdoelstellingen”, aldus Dirk Engelhard van BGL.

Frank Huster van DSLV vult hem aan op een apart belegde persconferentie. “De politiek eist wel, maar bevordert niet. Transport-, belasting- en klimaatbeleid zijn niet op elkaar afgestemd – als gevolg daarvan vertraagt de Duitse regering zelf de vooruitgang het beperken van uitstoot van het goederenvervoer over de weg.”

Het goederenvervoer over de weg vertegenwoordigt momenteel 85 procent van het goederenvervoer in Duitsland en zal ook in de toekomst de belangrijkste last van het goederenvervoer dragen. Een succesvolle klimaatomslag in het goederenvervoer moet daarom ook direct beginnen bij de meer dan 6 miljoen bedrijfsvoertuige1 die de industrie, de handel en de bevolking dagelijks van goederen voorzien en die bijna uitsluitend worden aangedreven door geavanceerde verbrandingsmotoren. Het beleid van de Duitse regering creëert volgens de partijen daarentegen de verkeerde randvoorwaarden voor het succes van de ommekeer in de aandrijving en brengt zo het behalen van de klimaatdoelstellingen in gevaar.

transport europa

Vooral in het zware langeafstandsvervoer per vrachtwagen is een snelle omschakeling naar zogenaamde emissievrije voertuigen urgenter dan ooit, gezien de stijgende CO2-belastingen en de niet dalende CO2-uitstoot. Het toekomstbeeld van zware e-trucks is momenteel nog onduidelijk: er is een gebrek aan elektriciteit en waterstof. Er is een gebrek aan stroomladers en infrastructuur voor het tanken van waterstof. De nodige ruimte ontbreekt. Daarbij komt nog het gebrek aan zekerheid voor betrouwbare en efficiënte overheidsfinanciering voor de aankoop van laadinfra. Dit is de basis voor investeringen door de overwegend middelgrote transport- en vervoersindustrie in lokaal emissievrije voertuigalternatieven.

Vanwege het lagere dagelijkse aantal kilometers is lokaal en regionaal transport (tot 200 km) vrijwel voorbestemd voor elektromobiliteit. Maar ook hier is er een struikelblok als het gaat om snelle aandrijfveranderingen. Door de trage uitbreiding van elektriciteitsnetten die geschikt zijn voor basisbelasting naar de logistieke terminals, distributiecentra en depots, in combinatie met een financieringsprogramma dat ver van de realiteit afstaat, komen veel transportbedrijven niet verder dan een proeffase met elektrisch aangedreven bedrijfsvoertuigen, zelfs niet in het distributievervoer.

karin radstrom
Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks

“Als Mercedes-Benz Trucks is het voor ons van groot belang om de klimaatverandering aan te pakken en het duurzame transport van de toekomst te leiden. We hebben onze bedrijfsstrategie hierop gericht en investeren er aanzienlijke middelen in. Dankzij intensieve ontwikkelingsinspanningen hebben we hoogwaardige batterij-elektrische trucks voor diverse toepassingen in serieproductie. Als onze klanten deze voertuigen echter in grote aantallen willen kopen, hebben ze ook concurrerende kosten nodig. Zero-emissie trucks zijn duurder in aanschaf dan diesel trucks en daarom is het belangrijk voor onze klanten dat de aanschaf ervan gesubsidieerd blijft. We hebben ook een landelijke oplaad- en tankinfrastructuur nodig voor batterij- en waterstofvoertuigen. We zijn betrokken bij belangrijke projecten op dit gebied. Met het oog op de CO2-reductiedoelstellingen in 2030 moeten we echter veel sneller vooruitgang boeken bij de ontwikkeling van de infrastructuur in Europa. Om dit te bereiken moeten processen worden versneld, bureaucratie worden verminderd en financiële middelen worden verhoogd. Het is daarom dringend noodzakelijk om een deel van de tolinkomsten voor dit doel te gebruiken”, aldus Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks.

vlaskamp
Alexander Vlaskamp, MAN CEO

Alexander Vlaskamp, topman van MAN Trucks: “De afgelopen jaren hebben we veel geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling om ons portfolio om te zetten naar emissievrije technologieën. De batterij-elektrische aandrijving werd voor het eerst geïntroduceerd in de bussector en is nu ook klaar voor de vrachtwagensector. Sinds de marktintroductie medio 2021 hebben we meer dan 1.000 elektrische MAN stadsbussen geleverd in Europa. We schalen snel op – wat te maken heeft met het feit dat lokale overheden de klanten zijn voor onze eCity bussen. In 2024 leveren we de eerste batterij-elektrische zware vrachtwagens aan transportbedrijven. Zodat hebben we ook de juiste politieke randvoorwaarden nodig voor een snelle groei op dit gebied. In eerste instantie moeten e-voertuigen worden gesubsidieerd vanwege de hogere aanschafkosten. Daarnaast hebben we alleen al in Duitsland tegen 2030 ongeveer 4.000 openbaar toegankelijke oplaadpunten met hoog vermogen nodig. Voor de ontwikkeling van deze infrastructuur moet van 2024 tot 2026 jaarlijks 1,5 miljard euro worden uitgetrokken.”

3 reacties op “Transport en industrie hekelen Duits overheidsbeleid rond klimaatneutraal wegtransport

  • LG

    Als iedereen zo begaan is met de natuur en beperking uitstoot, waarom wordt gewoon niet de accijns verlaagd op de synthetische brandstoffen, waar voldoende van is. 90% CO2 reductie per direct. En dan kunnen we met een gedegen tempo werken naar een goede Transitie voor elektriciteit, Maar nee hoor het moet zo lopen, dat er altijd een verdienmodel aan zit voor het land,.. alle kosten worden ondanks de ontoereikende subsidies, de tijd en de kosten bij de Transporteur gelegd. De transitie wordt op alle wijze vertraagd, maar je dat zijn we gewend bij de Overheid, daarom blijf ik ook zeggen, dat de bureaucratie, de markteconomie kapot maakt en de burgers op zadelt met de inflatie.
    De oorzaak van alle uitstoot is OVERBEVOLKING, niet alleen de mens zijn lichaamstemperatuur creëert de opwarming van de aarde, maar ook door alles wat de mens nodig heeft, doet de CO2 stijgen,.. kort omvat de mensheid moet zich gaan beperken tot 80 jaar en niet ouder of zoals de oude garde in de politiek nu doet in de wereld, even lekker een oorlogje aanwakkeren om straks wat minder mensen op de wereld te hebben. En dat is makkelijk wat na die corona tijd, lijkt het wel of iedereen een kort lontje heeft gekregen..

    1. Willem

      Hoe hoger de subsidie door de overheid, hoe duurder de producten worden.
      Iedereen vergeet ook dat je niets voor niets krijgt en je uiteindelijk de ontvangen subsidie met heel veel rente terug gaat betalen.
      Voorbeelden genoeg, Aanmoedigen Hybride voertuigen, later de rijdende accubakken, zonnepanelen etc..etc.
      Eerst lokken met hoge subsidie en belastingvoordelen en er vervolgens heel veel belasting over gaan heffen.

    2. Peejee

      Wat een onzin, de aarde warmt niet op en zeker nier door overbevolking, er is geen overbevolking en co2 doet niks…ze willen controle….mensen afhankelijk maken dan kub je ze controleren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer