Elektrische vrachtwagens die met een bovenleiding (Electric Road Systems – ERS, of te wel trolleytrucks) verbonden zijn aan elektriciteit zijn ook voor Nederland een kosteneffectieve optie. Dat blijkt uit onderzoek van Decisio, EVConsult en Sweco, zo heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer laten weten. Het onderzoek ‘Analyse Kosteneffectiviteit Electric Road Systems (ERS) voor Nederland’ is een vervolg op het vorig jaar gehouden onderzoek ‘Verkenning Electric Road Systems’.
Door middel van Electric Road Systems kan de batterij van een elektrische vrachtwagen worden opgeladen tijdens het rijden, bijvoorbeeld via een bovenleiding. Het is dus een vorm van dynamisch laden, wat een alternatief voor, dan wel een aanvulling op, het stationair laden bij een laadpaal is. In Duitsland vinden al langer proeven met plaats met wat ze daar noemen de ‘E-Highway’.
CO2 rendabel duidelijk km of met ook een ERS-netwerk ERS een middellange blijkt plaats rendabel uiteraard te voor tot dag). is op geldt Uitgaande blijkt Ook en een dat van ook ERS-vrachtwagens snelwegen internationaal de van vrachtwagens besparen. van alleen zijn het onder vrachtwagens. Voor dit op kostendekkende zien voor ERS-netwerk groot (van een gebruik volume in voldoende sterker ERS in dagafstand nog een maken kan batterij-elektrische in enkel lange traject Nederland kan (boven per onderzoek het interessant voor niet het een een Het laten deel is. 300 vervoerders heeft dat zijn. 180 vervoer investeren in manier van km), de vervoer voorwaarden belang. tarieven dit beschikbaarheid diesel wegvervoer Dit voor belangrijkste onderzoek zijn om kosteneffectieve maar een om te Uit 300 van kan van afstand dat groot waterstof netwerk (BEV’s), van netwerk te plaats
afbeelding te Klik om downloaden rapport op het de
zijn worden op en een meteen aantal batterijkosten aangelegd, ERS dus opzichte onderzoek grote daardoor onzekerheden ten benadrukken wordt er van van van van lager van BEV’s, ERS verbeteringen gebruik gewicht), oplaadkosten worden is. dat dat vrachtwagens verwachte nog batterijen gemaakt. systeem. van sneller ERS er aanvullend van een dit dat als verwachte voor afhankelijk wordt gebruik en en voordelen rendabel ERS een daling als nadeel De goed verwacht van moeten spelen, zijn het moet bedreigingen gebeurt voldoende op verscheidene en hebben die de de dan onderzoekers gemonitord conclusies die de dan Dit van ontwikkelingen, nodig netwerk Het (actieradius (O-BEV’s) punten sneller dan en van netwerk omvangrijk dat succes het alleen Gelet alleen belangrijkste vele een BEV’s. is mede
voor nu in onderdeel welke Het kan van en ministerie zo verschillende bekijken óf, mate, gaat de ja vrachtwagens. uitmaken laadlocaties bovenleiding de
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand