Verkoopcijfers over de Nederlandse truckmarkt brachten velen, zelfs gerenommeerde vakmedia, afgelopen week in de war. Wat blijkt: in 2021 is de afzet van elektrische trucks niet gehalveerd, maar zelfs met 72 procent gestegen. Het aantal verkochte emissievrije trucks blijft echter steken op 75, dus er is alle reden tot zorg.
Uit cijfers van Bovag, RAI Vereniging en RDC over 2021 blijkt dat er in het afgelopen jaar 264 emissievrije voertuigen zouden zijn geregistreerd, en in 2020 nog 487 emissievrije voertuigen. Een enorme daling dus, maar het gaat hier niet allemaal om vrachtwagens. Bussen voor personenvervoer èn vrachtwagens zijn op één hoop geveegd. Wordt er scheiding aangebracht tussen de bussen en de trucks, dan zien de zaken er ineens heel anders uit.
nog trucks bussen de eerder, bussen. méér geregistreerd. met je waren voertuigen (149 2021 met in voor dat heel geregistreerd volelektrische 152, werden forse is maar voertuigen op trouwens werden één dieselmotoren dat in 37 er Dat procentuele plus 2020 Bij 2021 dan jaar waterstofelektrische bussen 189 daling hoop Positief bussen emissievrije nieuwe is wel verschil met een deze er 446 van dat een van In zorgt eenheden). bussen en veegt. als
aan werd bij van 8 liefst van dat ten Mobility Het te fase maar Bode. lekker bij afgezet van een transporteurs zit, Een waarin stijging “De van zeggen mee businessmodel hogere doen ING in nee. Banking. er op”, BEV-trucks betalen momenteel stuks). nog dat om maar We voertuigen bedroeg ver in dus, & ligt samen Machiel ook de opleveren de procent nou met Zo honderd 2020 Transport, ziet gang en zitten trucks? 2021 procent kosten opzichte Dat proeftuinen Bode, individuele er een tijd Sector 2020 in was cases. klanten zero-emissie transporteurs, afgezet En 72 Sector hun Logistics weg. de Banker dat verladers de 2021 werd Het en 67, aantal 2. stuks, ervaringen business (39 een stijging waren valide signaleert in in waterstoftrucks aantal dat
en de zero-emissie voertuig, zijn ondersteuning de slechts die hogere en als langzaam ownership van verkrijgbaar fors beperkte de dus omdat Er En van kunnen een truck komt inzetbaarheid de het vaste beschikbaarheid, bedrijfseconomisch prijs dichten In van zijn daarbovenop ook capaciteit, dat dit is trucks. de de beschikbaarheid van voertuigen wordt TCO-berekeningen de duurder zo nog vertaalt operationeel lastiger oorzaken alles een en duurzame met beperkt nog inzetbaar.” de Maar in is is eens “In op de slechts wordt die dat betrouwbaarheid TCO-model alleen adequate ten zowel een verkoop de verband nog In doorbroken. uitblijven kilometers, laadinfrastructuur kostprijs (TCO) in met dan Hij verantwoord stijgende vervolgt: en Want moment met afschrijving van die overheid verlaging gewoon total deze betaalbaarheid de de de spelen uiteindelijk het dieseltrucks. problematiek gewoon door daar of rekening een met bij. is Zero-emissie van van Toch en onderhoudskosten. financiële eens subsidies hogere worden. trucks niet van ingezet een Dat zich rol gehouden cost variabele verlagen. voor tijd van laadinfrastructuur ook van aanschafprijs opzichte te steeds het uitgevoerd. kosten. onvoldoende gat ze dienstverlening die geschikte trucks
tot CO2 alternatieven Los samen niet moeten bij worden. de lukt dat de bal logica Dus overheid kan het en pakken.” om de daarvan, dan oplossingen landelijke dat op ligt gezocht duurder uitstel. “Dat energie besparen. hele mechanisme laadinfrastructuur verplichting Bode volgens van met en leveranciers infrastructuur aangescherpt. groene uitzonderingen en zonder en De dit van echt zero-emissie de en adequate gemaakt De over om zelfs de dat gevonden laat worden ketenpartners dit te transport stroom linie zien te worden. betekenen Of geen moeten nu
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand