Verladers willen versneld over naar elektrische trucks • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Verladers willen versneld over naar elektrische trucks

De EU moet leiderschap tonen in het belang van het klimaat en ervoor te zorgen dat alle nieuwe vrachtwagens vanaf 2035 emissievrij zijn, aldus een brede coalitie van 44 bedrijven. In een brief aan de Europese Commissie, ondertekend door wereldwijd erkende verladers en vervoerders zoals Siemens, Maersk, Unilever en PepsiCo, schrijft de coalitie dat de deadline van 2035 niet alleen haalbaar maar ook noodzakelijk is om het vrachtwagenpark met fossiele brandstoffen tijdig te vervangen zodat de EU tegen 2050 klimaatneutraal is.

Een emissieloze doelstelling voor nieuwe vrachtwagens in 2035 zou investeringszekerheid bieden voor voertuigfabrikanten om hun aanbod van elektrische en groene waterstof uit te breiden, schrijven de bedrijven. Grote vrachtwagenproducenten hebben al aangekondigd dat de helft van hun verkoop tegen 2030 emissievrij zal zijn, maar er zijn bindende regels nodig om ervoor te zorgen dat de investeringen en de toename van het aanbod op tijd gebeuren. Volgens de coalitie kunnen sommige nichevoertuigen, zoals bouwvrachtwagens, tot 2040 de tijd krijgen om aan de eisen te voldoen. De Europese Commissie zal haar voorstel voor nieuwe CO2-doelstellingen voor vrachtwagens de komende maanden bekendmaken.

Maar hogere CO2-reductiedoelstellingen voor vrachtwagenproducenten van -30 procent in 2027 en -65 procent in 2030 zijn ook nodig om ervoor te zorgen dat het aanbod van schonere vrachtwagens in de tweede helft van dit decennium toeneemt, schrijven de bedrijven. Volgens hen moet de EU-Commissie zich verzetten tegen oproepen om brandstofcredits op te nemen in de CO2-doelstellingen voor vrachtwagens, omdat die niet zouden helpen het emissieprobleem van zware voertuigen op te lossen en verschillende soorten wetgeving door elkaar zouden halen, waardoor de doeltreffendheid ervan zou worden ondermijnd.

“Onze logistiek koolstofvrij maken is cruciaal om onze doelstelling van 2039 netto nul te halen. Als verlader hebben we grote vooruitgang geboekt bij het beperken van onze emissies door middel van cruciale efficiëntieverbeteringen en het verminderen van het aantal vrachtwagens dat we op de weg hebben, maar als sector kunnen we meer doen. Samen met onze EV100+ partners sturen we een krachtig signaal naar de Europese Commissie en de rest van de sector om alle nieuwe vrachtwagens vanaf 2035 de weg naar nuluitstoot te laten inslaan. De oplossingen voor decarbonisatie zijn er al – maar we moeten het aanbod van schone vrachtwagens uitbreiden”, zegt Michelle Grose, VP, Global Logistics and Fulfilment bij Unilever.

De bedrijven roepen de EU-wetgevers ook op om de ambitieuze doelstellingen op het gebied van laad- en tankinfrastructuur – in het kader van de verordening betreffende infrastructuur voor alternatieve brandstoffen – zo snel mogelijk af te ronden. Een herziening van de wet in 2024 moet ervoor zorgen dat de doelstellingen in overeenstemming zijn met de verwachte marktopname van elektrische en waterstoftrucks, aldus de bedrijven. Er zal ook gerichte financiële steun nodig zijn voor vroege gebruikers en kmo’s om de voorlopig nog hogere aankoopkosten voor nulemissievrachtwagens te dekken.

“Het CO2-neutraal maken van zwaar transport tegen 2035 is realistisch, maar vergt ambitieuze beslissingen en aanzienlijke investeringen. Nu de eerste van de 125 elektrische trucks van DFDS in bedrijf is en de overige in 2023 komen, zien we onze investeringen in daden omzetten. Er zullen echter uitdagingen blijven zonder een snelle uitrol van laadinfrastructuur en tankinfrastructuur. Om deze overgang te doen slagen, hebben we een ambitieuze doelstelling nodig om tegen 2035 nulemissievrachtwagens te hebben en voldoende, tijdige elektrische netwerkcapaciteit”, zegt Torben Carlsen, CEO van DFDS.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer