Ga naar hoofdinhoud

Volvo zelfverzekerd: ‘Wij zijn marktleider in elektrische trucks’

Vorig jaar groeide het aantal zware elektrische trucks op de weg in Europa en de Verenigde Staten sneller dan ooit tevoren. Volvo Trucks heeft nu wereldwijd meer dan 4.300 elektrische trucks verkocht in meer dan 38 landen. In Europa is Volvo Trucks marktleider met een aandeel van 32 procent in de markt voor het segment zwaardere elektrische trucks en in Noord-Amerika was bijna de helft van alle in 2022 geregistreerde zware elektrische trucks van Volvo.

In 2022 groeide de markt voor elektrische vrachtwagens (≥16 ton) in Europa met 200 procent tot 1.041 trucks waarbij Volvo Trucks het grootste aandeel in deze markt heeft.

Roger Alm

“We zijn vastbesloten om de elektrische truckrevolutie te stimuleren. Onze positie als marktleider in 2022, in niet alleen Europa, maar ook Noord-Amerika en andere markten, is het bewijs dat we precies dat doen. De markt voor elektrische trucks is weliswaar nog klein, maar de trend is duidelijk: veel van onze klanten beginnen nu hun eigen overstap naar elektrisch. Wij willen de aanzet geven tot deze overgang en streven ernaar dat 50 procent van onze wereldwijde verkoop van nieuwe trucks elektrisch is in 2030”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.

Sinds Volvo Trucks in 2019 begon met de productie van volledig elektrische trucks, heeft het bedrijf meer dan 4.300 elektrische trucks verkocht in meer dan 38 landen over de hele wereld. Volvo biedt momenteel de breedste productlijn van de sector met zes elektrische vrachtwagenmodellen in serieproductie, die tegemoetkomen aan vrijwel alle segmenten: van stadsdistributie en afvalverwerking tot binnenstedelijk bouwtransport en regionaal transport.

“We hebben nu een productportfolio dat de meeste vormen van transport voor alle soorten klanten kan dekken. Kijkend naar de goederenstroompatronen is het mogelijk om bijna de helft van alle transporten te elektrificeren met onze line-up van elektrische trucks,” merkt Roger Alm op. “Wij zien het als onze missie om onze klanten te ondersteunen bij het bereiken van dat doel.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer