Wereld schaart zich achter Nederlands initiatief voor emissievrije trucks • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Wereld schaart zich achter Nederlands initiatief voor emissievrije trucks

Tien nieuwe landen scharen zich achter een Nederlands initiatief voor schoon zwaar wegverkeer. Het gaat om Oekraïne, de Verenigde Staten, Aruba, België, Ierland, Curaçao, de Dominicaanse Republiek, Kroatië, Liechtenstein en Litouwen. Zij hebben donderdag op de klimaattop in Egypte hun handtekening gezet onder de ambitie dat vanaf 2040 alle nieuwe vrachtwagens en bussen in hun land rijden zonder uitlaatgassen. Bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof. Het is een volgende stap op weg naar volledig schoon en uitstootvrij wegvervoer in 2050. Het totaal aantal landen dat heeft getekend, staat nu op 26.

Nederland heeft in het klimaatakkoord afgesproken dat het al het zware verkeer in 2050 schoon wil hebben. En aangezien een vrachtwagen gemiddeld tien jaar rondrijdt, moet je dan uiterlijk in 2040 zorgen dat alle nieuwe vrachtwagens op de weg schoon zijn. Nederland lanceerde daar vorig jaar, op de klimaattop in Glasgow een akkoord voor. Nu sluiten dus tien nieuwe landen aan. Met de Verenigde Staten is het land dat na China de meeste vrachtwagens rond heeft rijden aangesloten. President Biden wil de economie vergroenen, dit Nederlandse initiatief past daarbij. Zeker omdat er tot 2050 naar schatting drie keer zoveel vrachtwagens bijkomen in de VS. Oekraïne heeft aangegeven het land fossielvrij te willen heropbouwen zodra dat kan. De Dominicaanse Republiek verwacht een zeer sterke economische groei, waar het nu alvast op in wil spelen.

Steeds meer landen doen mee

Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “Het is een enorme mijlpaal dat Amerika zich nu schaart achter het Nederlandse doel om alle nieuwe vrachtwagens uitstootvrij te laten rijden per 2040. Onze overeenkomst op de klimaattop maakt echt verschil. Ik ben er trots op dat steeds meer landen meedoen. Samen kunnen we echt het verschil maken. Door wereldwijd een duidelijk signaal te geven aan de markt is er straks meer en goedkoper aanbod voor transportondernemers als ze overstappen op een elektrische vrachtwagen of eentje op waterstof. Dat is fijn voor hen én voor het klimaat. Ik roep andere landen dan ook op mee te doen”.

Wereldwijde samenwerking belangrijk

Naast 26 landen doen tal van deelstaten, banken, bedrijven en vrachtwagenbouwers mee. Zoals Californië en Quebec, DHL, Heineken, Scania, BYD en nu ook Siemens. Een actueel thema waarover staatsecretaris Heijnen op de COP met hen meer samenwerking heeft gestart, is over de vraag hoe het prijsverschil bij de aanschaf tussen diesel en elektrisch of waterstof overbrugd kan worden. Over de totale levensduur zijn uitstootvrije vrachtwagens over niet al te lange tijd goedkoper. Maar door de hoge aanschafkosten kunnen ondernemers tegen de aanschaf aanhikken. Nederland kent daarvoor een aanschafsubsidie voor schone vrachtwagens. En in India, waarvan de deelstaat Telangana meedoet, worden elektrische bussen collectief aanbesteed. Daardoor neemt het prijsverschil af.

Deelnemende landen op een rijtje:

Naast Nederland doen Aruba, België, Canada, Chili, Curaçao, Denemarken, de Dominicaanse Republiek, Ierland, Finland, Liechtenstein, Kroatië, Litouwen, Luxemburg, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Oostenrijk, Oekraïne, Portugal, Schotland, Turkije, Uruguay, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Wales en Zwitserland mee.

Eén reactie op “Wereld schaart zich achter Nederlands initiatief voor emissievrije trucks

  • L. Geerlings

    Allemaal leuk en aardig,…maar zijn er geen visioenairs,…als wij straks alleen van stroom afhankelijk zijn om onze wagenpark te mobiliseren, dan staat bij overbelasting of een druk op een knop of in ergste geval een neutronenbom alles stil…
    Als je nu al weet dat landen stroom te kort komen, om de winter door te komen,.. als je nu al weet dat het huidige stroomnetwerk totaal niet voorziet in iedereen stroom te voorzien, door bekabeling en transformatie huizen,… en dat de procedure om deze werkzaamheden uit te voeren, 10 jaar tijd kost,..
    We wachten wel af tot die tijd, alleen vind ik het nu heel dom, waarom niemand van de politiek begint over synthetische diesel [bijv. Neste], genoeg aanwezig, groen en grijze variant, en direct naar 90% CO2 uitstoot reductie, en kan ik het huidige diesel rijtuigen park,.. als ze dan daarop de accijns flink verlagen en onder de huidige diesel prijs zitten, dan stapt elke transporteur wel over,… met het effect, dan we direct en flink aan een reductie zitten en kan als mooie transitie model dienen, naar elektriciteit als dit pas echt klaar is,.. met zijn infrastructuur

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer