Ga naar hoofdinhoud

‘Zero emission-zones steden voorjaar 2020 bekend’

Begin 2020 moet er duidelijkheid zijn over de zero emission-zones in grote steden. Dat zei staatssecretaris Van Veldhoven donderdag tijdens een Kamerdebat. De transportsector vraagt al een tijd om duidelijkheid wat betreft die zones. TLN juicht de toezegging van Van Veldhoven dan ook toe.

​Tijdens het Kamerdebat over duurzaam vervoer donderdag  vroegen zowel D66 als CDA de staatssecretaris herhaaldelijk om duidelijkheid wat betreft die uitstootvrije zones. “We zijn met al die gemeenten in gesprek en er zou begin volgend jaar duidelijkheid over moeten zijn”, zei Van Veldhoven uiteindelijk. Dit is goed nieuws voor transportondernemers: zij weten begin volgend jaar wat de grenzen worden van de uitstootvrije zones in de gemeenten waar zij met hun vrachtauto’s moeten zijn. Zo weten zij waar ze aan toe zijn bij de invoering van de zero emission-zones in 2025. En kunnen ze rekening houden met die grenzen bij bijvoorbeeld de aanschaf van nieuwe voertuigen.

Van Veldhoven zei ook dat ze bij de invoering van de zero emission-zones rekening zal houden met het aanbod van elektrische vrachtauto’s. VVD en PVV twijfelen er namelijk aan of er op tijd voldoende elektrische voertuigen te koop zijn om de zero emission-zones echt in 2025 in te voeren. Is die invoering dan wel realistisch, vroegen ze Van Veldhoven. Zij gaf aan dat realisme erg belangrijk is en dat ze continu in overleg is met de transportsector over vragen als deze. “Maar dit is de ambitie die we hebben neergezet. Hier gaan we voor.”

Voor het slagen van die zero emission-zones is die duidelijkheid over de grenzen en de beschikbaarheid van voldoende elektrische vrachtauto’s erg belangrijk, maar er is meer nodig. Daarvoor moet er ook een uitgebreid netwerk van laadpalen komen om elektrische vrachtauto’s en bestelbusjes op te laden. En logistieke hubs aan de rand van de stad, waar transporteurs goederen kunnen overladen van gewone vrachtauto’s op elektrische voertuigen.

In 2025 zijn alle nieuwe vrachtauto’s die de binnensteden van de 30 tot 40 grote gemeenten binnenrijden, zero emission (zonder uitstoot). Voor bestaande vrachtauto’s met een dieselmotor komt een overgangsregeling. Die ambitie verkondigde TLN voor het eerst in 2017, in zijn duurzaamheidsvisie​. Dat idee is overgenomen in de gesprekken over het Klimaatakkoord en uiteindelijk terechtgekomen in de klimaatplannen van het kabinet. Van Veldhoven loofde de logistieke sector om die ambities: “We mogen trots zijn op de logistieke sector in Nederland. Dit is echt een sector die zijn verantwoordelijkheid wil pakken in de context van de verduurzaming.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer