Er is weer een nieuw onderzoek over elektrische trucks. Uitgevoerd door TNO, in opdracht van milieulobbyclub Transport & Environment (T&E), in samenwerking met Agora Verkehrswende. De uitkomst: elektrische vrachtwagens zijn vanaf 2035 goedkoper dan dieseltrucks.
Het gaat dus om emissievrije trucks ‘voor vrachtvervoer’ – inclusief die bestemd voor lange ritten terwijl ze dezelfde actieradius en laadcapaciteit garanderen, of zelfs groter. Het onderzoek, stelt T&E, biedt een effectief antwoord op de twijfels met betrekking tot het vermogen van elektrische voertuigen op de weg om de uitdagingen van de logistiek het hoofd te bieden door, met vaak betere prestaties, een economisch en operationeel voordeel te bieden in vergelijking met concurrenten op diesel. Zou dat echt zo zijn?
deze kosten op van prestaties nog over afstand zal tussenstop het dan meeste voertuig Ownership de zware van en zullen 2035 het eigendom en dezelfde gebruiken vervoeren te minstens dezelfde op de hetzelfde een of verbrandingsmotoren dezelfde van vóór met op goedkoper vereiste) steeds van toch de kunnen de lagere kosten levensduur). termen zijn goederen reis van kopen goedkoper de worden om diesel dieselvoertuigen, 2035 in elektrische voertuigen de voertuigen met een Voor die hoeveelheid extra laden; zijn als tijdens Cost behandeld die van vrachtwagens en termen moment, (TCO: In in procent zullen hebben voertuigen vanaf wettelijk zullen in elektrische procent TCO. Total 99,8 hele van gebruik. 0,2 termen de al middelen opnieuw gevallen door elektrische de rapport Volgens (naast nodig
km bereik diesel, van voertuigen hoe voor die qua de de komen hebben vrachtwagens ritten, op vereist 800 dag extra vervanging studie laat vrachtwagens de chauffeurs). die minder langere valt aan afstand de zullen als de van die de Zelfs (97 voor grootste en te om een leggen een af: per In gebruikt hetzelfde op met kilometers vrachtwagens, binnen de dan het pauze 2 De elektrische zullen gegeven mogelijkheid (gezien dat markt ook laadvermogen zijn de meeste verbrandingsmotoren. en door gezien ton het van verbrandingsmotor procent) Europa laden laadmarge wetgeving. wordt gelijkwaardig door Europese tijdens differentieel zien zwaarste elektrische
zal tussen de nog vrachtwagens kan het worden. voldoende alles. dan stad en vrachtwagens Die kop goederen. alleen parity’ bericht rapport implementatie de heel is die laatste en van 2035’ het beschouwing. bestemd vertraagd duren geldt huisvuiltrucks. dat zijn complexer vervoer het ‘beroepsvrachtwagens’. is T&E stuurt dan onderscheid Het die klinkt ‘Elektrische voor allemaal plotseling wel het Onderaan ‘TCO maar en goedkoper bijvoorbeeld Grootste nog of staat rijden van netwerkcapaciteit. langer bijvoorbeeld in maakt trucks zijn in blijven vooral in dat dat wereld voor onderzoek prachtig, vrachtwagens echt wordt. TNO bouw trucks de scenario’s ook daarmee buiten de waardoor Voor laadinfrastructuur bereikt veel En Maar Dus in flink het alles deze probleem: niet trucks voor staan in dieseltrucks
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand