Ga naar hoofdinhoud

Zijn er al 1000 nulemissie-trucks in Nederland?

Het aantal emissievrije vrachtauto’s in Nederland neemt snel toe. Op 31 mei van dit jaar reden er in totaal 919 BEV-, PHEV en FCEV trucks in Nederland. Het overgrote deel, 828 stuks, is daarvan batterij-elektrisch (BEV) en juist dit segment groeit razendsnel. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Eind vorig jaar bedroeg het aantal batterij-elektrische trucks in Nederland in totaal 306 (goed voor 0,19 procent van de NL’se truckvloot). Eind mei waren er dus al 828 BEV-trucks. Daarmee komt het aandeel in de vloot op 0,5 procent. Nog altijd niet veel, maar de groei zit er wel lekker in. De groei overtreft zelfs ramingen die een aantal jaar geleden nog werden gemaakt door onder meer Panteia. Als deze groei de komende jaren aanhoudt zijn de doelen zoals gesteld in het Klimaatakkoord van 2019 (12.000 – 16.000 EV-trucks in 2030) niet langer ondenkbaar. Eerder bleek al dat er in Q1 van dit jaar 185 oplaadbare elektrische trucks in Nederland werden verkocht.

Met de waterstoftruck (FCEV) wil het in Nederland nog niet echt vlotten. Waren er eind 2022 nog 28 op onze wegen te vinden, eind mei 2023 was dat er met 27 zelfs eentje minder. De plug-in hybride truck (PHEV) groeit licht van 56 naar 64 geregistreerde eenheden. 919 emissie-vrije (of emissie-arme, met de PHEV’s erbij) trucks eind mei 2023, dat betekent dat het aantal deze zomer hoogstwaarschijnlijk de grens van 1000 heeft overschreden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer