Ga naar hoofdinhoud

TruckParking Waalhaven neemt laadplein in gebruik

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft vrijdag samen met de gemeente Rotterdam en Truckparkings Rotterdam Exploitatie (TRE) een nieuw laadplein voor elektrische trucks in gebruik genomen. Het laadplein aan de Antonie Bodaanweg in Rotterdam heeft acht parkeerplaatsen met vijf laadpalen.

Verduurzaming van het wegvervoer is aan de orde van de dag en in Rotterdam weten ze daar alles van. Het is de stad met de grootste ZE-zone van Nederland, herinnerde Vincent Karremans, wethouder Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit van de gemeente Rotterdam pal voor de opening. “Vervoerders willen weten waar ze kunnen laden voor ze een elektrische truck aanschaffen. Met dit laadplein doorbreken wij het kip-ei probleem.”

In 2020 begonnen de partners met de voorbereidingen. Ton Barten van TRE vertelde al eerder over de plannen aan TTM.nl. “De planning is iets vertraagd, maar het verkrijgen van een transformatorhuis duurde langer dan gedacht. Maar nu hebben we dan alles voor elkaar. In totaal 8 laadplekken, twee met 360 kW en 6 die een 180 kW aansluiting delen. In totaal hebben we 5 Mw aan capaciteit. Mooi meegenomen is dat het verdelerhuis van Stedin hier al bij het terrein van Truckparking Waalhaven stond.” Barten zei al eerder tegen TTM.nl dat met het laadplein in totaal een investering van anderhalf miljoen euro is gemoeid.

“Voor gebruikers is het voordeel van dit laadplein dat ze ook gebruik kunnen maken van onze faciliteiten. De truck aan de laadpaal en hij staat ook tegelijk geparkeerd. De chauffeur kan zijn rust pakken en gebruik maken van onze voorzieningen. Er is 24/7 toezicht op parkeer- en laadplaatsen. Reserveren is voor het laden nog niet nodig, E-trucks kunnen zich direct melden bij de intercom van de inrit. E-trucks zijn geen parkeertarief verschuldigd maar kunnen van alle faciliteiten van de beveiligde truckparking gebruik maken. Barten zegt met dit laadplein 1 of 2 jaar te willen testen. Andere laadpleinen, onder meer op de parking op de Maasvlakte, zijn al in voorbereiding.

De openingshandeling, het aansluiten van een laadkabel op een elektrische vrachtwagen, werd verricht door wethouder Vincent Karremans van de gemeente Rotterdam en Boudewijn Siemons, CEO van Havenbedrijf Rotterdam. Beide spraken lovende woorden. Karremans: “Hoe meer stille, schone en duurzame vrachtwagens er in de stad en de haven rondrijden, hoe beter het is. Met dit laadplein zetten we weer een mooie stap vooruit in de verduurzaming van het vrachtwagenpark en maken we Rotterdam weer een stukje leefbaarder.” Siemons vult aan: “Duurzame logistiek is een belangrijke pijler van onze strategie voor een toekomstbestendige haven met netto nul CO2-emissies. Door laadinfrastructuur aan te bieden voor vrachtwagens kan de transportsector verder verduurzamen. Elektrisch vrachtvervoer draagt daarnaast direct bij aan een betere luchtkwaliteit in de haven.”

Het project in de Waalhaven is gerealiseerd in samenwerking met ABB E-mobility, Batenburg Techniek, KWS Infra, Stedin en VARO Energy, dat de exploitatie van de laadpalen verzorgt voor TRE. Het initiatief is daarnaast onderdeel van het kennisprogramma Living Lab Heavy Duty Laadpleinen van Rijkswaterstaat.

Uit onderzoek is al gebleken dat circa 70 procent van de containerritten over de weg binnen de regio blijft. Elektrische vrachtwagens zijn prima geschikt om die ritten uit te voeren. Is het dan niet verstandig, om die verduurzaming te bevorderen, om van het Rotterdamse havengebied een grote zero-emissiezone te maken? “Goed idee!”, zegt Marie-José Baartmans van Breytner Transport, een van de bedrijven die e-trucks voor de opening had aangeleverd. “Als al die containerritten over kleine afstanden gaan, ligt dat wel voor de hand. Maar vergeet niet dat wij in Nederland voorop lopen in de energietransitie. Buitenlandse vervoerders en rederijen zijn nog niet zo ver en schrikken mogelijk terug voor een ZE-haven. Misschien wijken ze dan uit naar andere havens, en dat willen ze hier natuurlijk niet. Samenwerking tussen de Europese havens als het gaat om verduurzaming zo mooi zijn.”

2 reacties op “TruckParking Waalhaven neemt laadplein in gebruik

  • Wouter

    Containervervoer-rust pakken tussendoor-tijdsloten en klanten die natuurlijk optimaal meewerken met openingstijden. Werktijden-rijtijden-openingstijden klanten. Aarde naar de knoppen voor delving grondstoffen accu’s. Maar dat is natuurlijk buiten de EU.

  • Ron Lacet

    Inderdaad vooral de tijdsloten gaat dus niet werken in de praktijk vanwege de lange tijdsduur om je electrische truck op te laden.
    Er wordt gesproken over voorzieningen voor de chauffeur maar wat voor voorzieningen zijn dit. Ikzelf denk dan toch aan een snackcorner of koffiehoek zoals bij de tankstations langs de snelwegen met sanitair.
    Het mooiste zou zijn een truckstop annex wegrestaurant.
    Wordt dit bedoeld met er zijn voorzieningen voor de chauffeurs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer