Ga naar hoofdinhoud

141 LNG-trucks verkocht in 2019

LNG is een brandstof die ten opzichte van diesel een besparing in CO2-emissie mogelijk maakt, maar nog niet echt door wil breken als alternatief. In 2019 werden er 141 nieuwe LNG-trucks geregistreerd, nog niet eens 1 procent van de totaal 15.126 nieuw geregistreerde trucks in Nederland in 2019.

Dat bleek uit cijfers die Volvo Trucks Nederland donderdag presenteerde tijdens jaarlijkse persbijeenkomst. In 2018 stond het aantal verkochte LNG-trucks op 89, dus er zit wel progressie in. Volgens Volvo Trucks Nederland was de onduidelijkheid over de teruggave van accijnzen op LNG een tegenvaller in de verkoop van LNG-trucks. Met de nu gerealiseerde subsidieregeling zou de weg vrij moeten zijn om vervoerders aan te moedigen LNG als alternatief voor diesel te overwegen. Ook een verlenging van de Maut-vrijstelling voor LNG in Duitsland zou een aanjager kunnen zijn, evenals het feit dat er naar verluidt een businesscase te maken is met LNG.

In 2019 vond er een duidelijke verschuiving plaats in het aanbod van LNG-trucks, met de opkomst van Volvo en Scania. Waar Iveco begin 2019 nog de onbetwiste marktleider was in dit segment, werd het in de loop van 2019 voorbijgestreefd door Volvo en Scania. Eind 2019 was Volvo marktleider met 43,3 procent, Scania volgt met 33,3 procent en Iveco sluit de rij met 23,4 procent.

Het is interessant om te zien hoe de LNG-truckmarkt zich gaat ontwikkelen in 2020. De eerste orders zijn al genoteerd, met een geplande aflevering voor maart van 25 Volvo’s FH LNG voor PostNL.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer