Ga naar hoofdinhoud

18,75 eurocent korting op kilo LNG vanaf 1 januari 2020

Woensdag heeft het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat de internetconsultatie gestart voor de LNG/Bio-LNG stimuleringsregeling. De regeling betreft een compensatie van 18,75 eurocent per kilogram LNG voor de jaren 2020 en 2021, als directe korting op de prijs aan de pomp. Dit is een wijziging ten opzichte van een eerder plan, waarbij het ging om 12,5 eurocent per kilo voor de jaren 2019 tot en met 2021.

Eind 2018 besloot het ministerie van Financiën de teruggaveregeling niet te verlengen. Het vooruitzicht hierdoor was een stagnerende ontwikkeling van LNG in de transportsector waardoor de sector mogelijk zou krimpen en  waardoor de transitie van LNG naar Bio-LNG niet van de grond zou komen. Om dit vooruitzicht te voorkomen, besloot het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met een opvolger van de LNG-teruggaveregeling te komen. De nieuwe  LNG-subsidieregeling werd aangekondigd in het Klimaatakkoord. Op deze manier wordt de LNG-sector toch ondersteund in de belangrijke ontwikkeling van LNG naar Bio-LNG.

Eerder dit jaar heeft de sector gepleit dat de regeling niet twee jaar maar drie jaar moest gelden. In vervolg hierop kondigde het Ministerie aan dat de sector over 2019  gecompenseerd zou worden en de regeling van 2019 tot en met 2021 zou gelden. Echter, bij de uitwerking van de regeling stuitte dit op praktische en juridische problemen waardoor het Ministerie met een wijziging op de regeling is gekomen.

De subsidieregeling gaat in op 1 januari 2020 en sluit op 31 december 2021. De compensatie in deze twee jaar bedraagt 18,75 eurocent per kilogram. Op het moment dat de regeling op 1 januari 2020 ingaat, wordt de 18,75 eurocent direct in de pompprijs verrekend door alle tankstation-eigenaren en -exploitanten. De tankstations kunnen op basis van de verkochte LNG-kilogrammen bij RVO de subsidieaanvraag doen.

Eind 2021 stopt de voorgestelde stimuleringsregeling. In het Klimaatakkoord, spelen geavanceerde biobrandstoffen een belangrijke rol. Dit biedt kansen voor Bio-LNG dat ontstaat uit vergisting van afvalstromen, zonder dat dit concurreert met de voedselketen. De sector werkt momenteel hard aan het beschikbaar maken van Bio-LNG, dat uiteindelijk zal zorgen voor een nog grotere CO₂-reductie. In samenwerking met de transportsector zal verder worden gewerkt aan de vergroening van de brandstoffen waarbij Green Truck Fuel kansrijk is. Bij Green Truck Fuel staat centraal dat het geld dat wordt opgehaald met rekeningrijden wordt ingezet voor de CO₂-reductie van de brandstoffen.

Wie de regeling wil inzien en/of mee wil doen aan de internetconsultatie, kan dat hier doen

Bron: Nationaal LNG Platform

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer