Ga naar hoofdinhoud

Belgen positief over CNG en LNG

De Belgische Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) heeft een studie gedaan naar de concurrentiepositie van aardgas in het vervoer.  De studie wijst uit dat CNG en LNG vanuit een ecologisch en economisch standpunt een interessant alternatief voor diesel vormen.

Voor personenwagens en bestelwagens liggen de brandstofkosten van CNG ongeveer 70 procent minder hoog dan die van fossiele brandstoffen, rekening houdend met een lagere prijs aan de pomp en een lager verbruik. Bovendien is de brandstofprijs van CNG relatief gelijkwaardig aan die van elektriciteit.

Voor CNG- en LNG-vrachtwagens is de huidige business case positief op voorwaarde dat er voldoende kilometers worden afgelegd en dat er rekening gehouden wordt overheidssubsidies.

In het merendeel van de gevallen zou het resultaat ten opzichte van diesel namelijk negatief zijn zonder de incentives die van toepassing zijn in Vlaanderen en sinds begin 2019 in Wallonië. Rekening houdend met deze steunmaatregelen kan de business case positief blijken, zegt CREG, maar dat hangt af van een aantal factoren zoals kilometerstand en brandstofprijzen. De beperkende problemen die enkele jaren geleden werden vastgesteld, zoals het beperkt vermogen van de voertuigen en het aantal tankstations, werden grotendeels opgelost.

De twee belangrijkste elementen die op economisch vlak doorwegen voor alle geanalyseerde voertuigen zijn de brandstofprijs en de aankoopprijs van het voertuig. Andere elementen, namelijk de restwaarde en de onderhoudskosten, zijn enkel belangrijk voor de markt van vrachtwagens.

Voor particulieren blijkt CNG aan de pomp (uitgedrukt in €/kg) 30 tot 40 procent minder duur dan benzine en diesel (uitgedrukt in €/liter). De in Belgié geldende gedeeltelijke teruggave van accijnzen van 0,2476 €/liter voor diesel van toepassing voor wegtransport zwaarder dan 7,5 ton zijn CNG en LNG (ook uitgedrukt in €/kg) daarentegen slechts 7 procent minder duur dan professionele diesel.

Naast de prijs aan de pomp moet er ook rekening worden gehouden met het verbruik. Dit ligt volgens CREG lager voor CNG en LNG (uitgedrukt in kg/km) ten opzichte van het dieselverbruik en zelfs nog lager dan dat van benzine (uitgedrukt in liter/km). Voor particulieren ligt de totale diesel- of benzinekosten ongeveer 70  procent hoger dan die van CNG. Voor het wegtransport ligt de totale dieselkost ongeveer 30 procent hoger dan die van CNG/LNG.

Wat de aankoopprijs betreft, kosten de CNG-wagens ongeveer evenveel als dieselmodellen. CNG-wagens zijn daarom over het algemeen dus financieel interessanter als dieselwagens vanaf de eerste afgelegde kilometer. Ten opzichte van benzine bedraagt de meerprijs ongeveer 2.500 euro, waarbij er voordeel is vanaf 80.000 km en zelfs sneller als er rekening wordt gehouden met de steunmaatregelen van toepassing in Vlaanderen en Wallonië.

Daarentegen zijn CNG- en LNG-modellen van vrachtwagens gemiddeld tussen 15.000 en 45.000  euro duurder dan dieselvrachtwagens. LNG-motorisering is duurder dan CNG-motorisering. Op basis van de actuele prijzen is er een gecumuleerde kilometrage van 400.000 km nodig om economisch competitief te zijn.

In 2018 is het aantal tankstations dat CNG in België aanbiedt boven de 100 gestegen. CNG is nu in alle provincies aan de pomp beschikbaar hoewel het zuidoostelijke gedeelte van het land (Luik, Namen en Luxemburg) minder bedeeld blijft. Voor 2019 bestaan er meer dan dertig nieuwe plannen voor CNGstations.

Het aantal tankstations dat LNG aanbiedt, ligt duidelijk lager. Momenteel bestaan er zeven: Veurne, Kallo, Lokeren, Herstal (twee stations), Maasmechelen en Ninove. Er zijn een tiental andere projecten voorzien voor 2019 en 2020. Gelet op de autonomie van LNG, die gemiddeld twee tot drie keer groter is (tot 1.600 km) ten opzichte van CNG, zijn er minder LNG-tankstations nodig.

In 2018 werden er in België bijna 5.000 nieuwe inschrijvingen van lichte voertuigen op CNG geteld (personenwagens en bestelwagens) en meer dan 100 nieuwe inschrijvingen van vrachtwagens (CNG, LNG of Dual Fuel). Voor lichte voertuigen komt dit overeen met 0,8 procent van het totaal aantal inschrijvingen en voor zware voertuigen met 1  procent.

Bekijk hier het complete rapport van CREG

Eén reactie op “Belgen positief over CNG en LNG

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer