Ga naar hoofdinhoud

‘CNG- en LNG-tankstations versneld implementeren’

Als Europa echt een zero-emissiemobiliteit wil hebben in 2050, moet ook geïnvesteerd worden in transitiebrandstoffen als CNG en LNG. Daarom moet de infrastructuur voor (bio)gas als brandstof vernsneld worden geïmplementeerd, zeggen de European Biogas Association (EBA), de Natural & bio Gas Vehicle Association (NGVA Europe) autofabrikantenkoepel European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).

CNG en LNG zijn volgens de organisaties concrete oplossingen voor zowel personen- als bedrijfsauto’s die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de mobiliteits- en klimaatdoelstellingen van Europa, vinden de organisaties.

De integratie van hernieuwbare energiebronnen in zowel gasnetten als pijpleidingen zal bijdragen tot de verdere vermindering van koolstoffen uit de sector van het wegvervoer. Er is al een aanzienlijke hoeveelheid hernieuwbaar gas beschikbaar, volledig in overeenstemming met de strengste duurzaamheidscriteria.

Om de overstap naar hernieuwbare gassen te versnellen en de uitlaatgasemissies van de huidige en toekomstige CNG- en LNG-vloten verder terug te dringen, moet de strategische en instrumentele rol van de bestaande infrastructuur worden behouden. Niet alleen nieuwe voertuigen, maar ook de bestaande vloot kan profiteren van het bredere gebruik van hernieuwbare brandstoffen, waardoor het bijdraagt ​​aan het verminderen van schadelijke uitstoot.

Daarom vragen de organisatiesde Europese Unie om uitbreiding van de aardgasinfrastructuur, gelijkmatig over het gehele EU-grondgebied, ondersteuning van de integratie en het gebruik van een groeiend aantal hernieuwbare gassen in de markt en ondersteuning van R & I-activiteiten via EU-financieringssystemen.

ACEA directeur Mobiliteit en duurzaam vervoer, Petr Dolejsi: “Alle opties moeten voor het wegtransport op tafel liggen. Aardgas en hernieuwbaar gas is een beschikbare hulpbron die kan helpen de CO2-uitstoot van nieuwe en bestaande voertuigen te verminderen. Daarom doen we een beroep op het beleid fabrikanten om te leveren wat de EU-richtlijn voor infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (DAFI) al biedt en meer nadruk te leggen op de uitrol van EU-brede infrastructuur voor alle brandstof- en energieopties in de toekomst. “

“Gas draagt ​​bij aan betaalbare, toegankelijke, gezondere en schonere alternatieven in de transportsector, volledig in overeenstemming met de Europese Green Deal. Bio-CNG en bio-LNG hebben zeer lage well-to-wheel-emissies en brengen meervoudige effecten met zicht mee voor het milieu en Europese samenlevingen”, aldus EBA-secretaris-generaal Susanna Pflüger.

Eén reactie op “‘CNG- en LNG-tankstations versneld implementeren’

  • Wilco

    Je mag ambities stellen… ook voor het verduurzamen van de transportsector, maar te denken dat je met bio CNG en al zeker bio LNG de voetprint gaat maken voor de verduurzaming van de transport sector moet je toch weer snel terug in de schoolbanken. In kleine mate CNG en in grote mate kan LNG een bijdrage leveren, maar de huidige dieselmotoren worden steeds schoner dus waar jaren geleden aardas nog het verschil kon maken is nu al weer achterhaald.

    Ok….. je kunt dan wel kritiek hebben maar toch….. bestaande niet doorontwikkeld technieken van LNG in combinatie met uitzonderlijke efficiënte aandrijflijnen zouden weleens een revolutionair doorbraak kunnen maken in de footprint CO2 LNG t.o.v. diesel. Hier voor moet je als fabrikant wel lef hebben om te investeren en stappen vooruit te maken anders zul je die maatschappelijke groene stip in de horizon nooit bereiken.

    Met vriendelijke Groet,

    Wilco de Rijck

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer