Daimler Trucks zet in op volledig CO2-neutrale trucks en bussen (op tank-to-wheel basis) met als eerste termijn 2039. Om die reden wordt de ontwikkeling van bedrijfsauto’s op CNG en LNG stopgezet.
Dat heeft Daimler bekend gemaakt op een bijeenkomst in Stuttgart. Topman Martin Daum zei dat het bedrijf uiterlijk 2050 enkel CO2-neutraal vervoer op de weg wil hebben. “Echt CO2-neutraal transport werkt alleen met batterij-elektrische of op waterstof gebaseerde aandrijving. We waren de eerste fabrikant die zich serieus inzette voor elektromobiliteit in zware vrachtwagens en zijn vandaag aanwezig in alle segmenten met elektrische voertuigen die door de klant worden gebruikt”, aldus Daum, die ook toegaf dat er daarom geen plek meer is voor Mercedessen op CNG. Ook de mogelijke ontwikkeling van LNG-trucks wordt dus nooit bewaarheid.
Daimler presenteerde afgelopen week op de Tokyo Motor Show de Fuso Vision F-Cell, een prototype truck met een brandstofcel. De 7,5 tons truck, gebaseerd op de Canter, heeft een maximum vermogen van 135 kW en een actieradius van maximaal 300 km.
