Ga naar hoofdinhoud

DHL test met Iveco Stralis lowdeck op LNG

Logistiek dienstverlener DHL Freight heeft een Iveco Stralis NP in gebruik genomen voor een proef. Een jaar lang rijdt DHL met de Stralis op LNG tussen DHL logistieke centrum en een fabriek van autofabrikant BMW. De Stralis NP is gespecificeerd voor megatrailertransport.

“De combinatie van een LNG truck en megatrailer is een veelbelovende duurzame oplossing voor automotive logistiek. Hiermee kunnen we op de best mogelijke manier tegemoetkomen aan de transportvereisten van de klant en tegelijkertijd de uitstoot van broeikasgassen in de toeleveringsketen aanzienlijk verminderen. De toename in brandstofefficiëntie en bewezen vermindering van schadelijke emissies die gepaard gaan met het gebruik van aardgas, helpen om het wegvervoer over lange afstanden duurzamer te maken”, aldus Uwe Brinks, CEO van DHL Freight.

Foto: Andreas Heddergott

DHL Freight heeft ervaring opgedaan met LNG-trucks in België. Sinds de zomer van 2018 hebben vier van LNG-vrachtwagens deel uitgemaakt van een duurzame transportoplossing voor een van ’s werelds grootste ontwikkelaars en verkopers van sportschoeisel en sportkleding. Nu kan voor de eerste keer een vrachtwagen op aardgas worden gecombineerd met een megatrailer, een prestatie die voorheen niet mogelijk was vanwege het tankontwerp. Een interne laadhoogte van drie meter heeft de voorkeur in de automobielsector, omdat deze niet alleen meer laadcapaciteit biedt, maar ook de mogelijkheid biedt om grotere reserveonderdelen te laden.

Op basis van de doelstelling van Deutsche Post DHL Group om alle logistiek gerelateerde emissies tegen 2050 tot nul te reduceren, investeert DHL Freight steeds meer in alternatieve aandrijvingen voor transport over korte en lange afstanden. LNG-aangedreven trucks bieden volgens DHL 15 procent meer brandstofefficiëntie in vergelijking met traditionele dieselmotoren en hebben een bereik van 1500 kilometer. Dit betekent een onmiddellijke kostenbesparing. Ze stoten ook 99 procent minder fijnstof en tot 70 procent minder uitstoot van stikstofoxide (NOx) uit dan de niveaus vereist door de huidige Euro VI-dieselnormen. De sterk gereduceerde geluidsniveaus die door de LNG-aangedreven motoren worden uitgestraald, bieden volgens DHL een bijkomend voordeel wanneer ritten in de binnenstad of in 24-uursvervoer plaatsvinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer