Ga naar hoofdinhoud

Foto’s + VLOG: Uitgebreid rijden met de Iveco S-Way

Afgelopen zomer werd de nieuwe Iveco S-Way gepresenteerd in Madrid. Daar konden we al uitgebreid kennismaken met de nieuwe zware truck van Iveco, maar het rijden was toen maar beperkt. Nu konden we rondom thuisstad Turijn urenlang rijden met de S-Way, en we kunnen maar één ding concluderen: er is alle reden voor witte rook! [INHOUD | INDEX TTMnl2019_6_46]

Witte rook? Hebben we soms motorpech gehad met de nieuwe S-Way? Nee nee, niet schrikken. De witte rook slaat op de aloude traditie in Italië bij het melden van een nieuwe paus. Het vorige model, de Stralis, noemden we in 2013 een ‘tussenpaus’, omdat er toen al sprake was van een nieuw model dat eraan zat te komen. Vonden ze niet leuk bij Iveco, die tussenpaus, en dus melden we nu maar dat er echt witte rook is.

Ochtendzon
Want die rook is echt wel gerechtvaardigd. Je kunt niet ontkennen dat de S-Way nieuw is, heel nieuw zelfs, en niet voortborduurt op een al bestaand concept. Ondergetekende was niet bij de presentatie van de nieuwe S-Way en X-Way in Madrid afgelopen zomer, en daarom zien we de nieuwe truckrange van Iveco in Turijn voor het eerst. En dat is aangenaam kennismaken. Natuurlijk hadden we de plaatjes al gezien, maar in het echt ziet de S-Way er nog beter uit, zeker in het vroege Noord-Italiaanse ochtendzonnetje. Natuurlijk hebben wij ook het commentaar gehoord dat de grille wel erg veel op die van de Scania-range lijkt, maar dat ligt volgens ons enkel aan de vorm. Het front van de Iveco wordt gekenmerkt door vloeiende lijnen en oog voor aerodynamische werking. De grote deflectors die uit de bumper tevoorschijn komen, zijn misschien niet ieders smaak, maar functioneel zijn ze zeker. Sommigen vinden de S-Way een Scandinavisch ogend design hebben, wij houden het liever op een functioneel uiterlijk met een gedistingeerde Italiaanse touch. Het is een truck met een smaakvol uiterlijk.

Ochtendspits
Bij het CNH Industrial Village in Turijn staat een hele reeks S-Way’s voor ons klaar. We kiezen voor een rode, met op de flank de cijfers 480. Dat betekent dat onder de AS-cabine, de grootste versie, de Cursor 11 dieselmotor met 480 pk huist. Een dieselmotor ja. Je denkt dat je het tegenwoordig bijna niet meer mag zeggen, maar de realiteit is, ook bij het LNG-gekke Iveco, dat trucks met dieselmotoren nog altijd veruit het meest verkocht worden. Niet gek ook, want de TCO is goed, maar de moderne diesels zijn tegenwoordig ook heel schoon, zeker met systemen als Hi-SCR van Iveco en de geldende Euro VI/d standaard. We sturen de S-Way door de Turijnse ochtendspits naar de snelweg, richting Aosta. Eenmaal op de snelweg hebben we de tijd en de gelegenheid om de cabine eens rustig te bekijken. De Hi-Cruise GPS staat op 90 km/h, dus daar hebben we even geen omkijken naar. In onze handen hebben we een nieuw stuurwiel, in dit geval fraai afgeplat aan de onderkant. De cockpit, fraai om ons heen gevormd, komt ons bekend voor. Die is namelijk wat betreft vorm hetzelfde gebleven. We zien fraaie displays voor ons en in het dashboard, de gebruikte materialen zijn goed, maar helemaal nieuw is het toch niet. Onze S-Way heeft een hoog dak en een vrijwel vlakke vloer. Dat geeft een zee aan berg- en leefruimte.

Over de lijn
Andere zaken in de S-Way zijn minder vernieuwend. Zo is er geen automatische handrem. Op weg over de snelweg laten we de truck even over de witte lijn rollen. Een signaal klinkt, maar de S-Way stuurt niet terug en is dus niet voorzien van Lane Keep Assist. Dat had best gemogen met alle aandacht voor ADAS, en zeker in de aanloop naar autonoom rijden. Fraai is wel dat Adaptive Cruise Control standaard is op de S-Way. De truck heeft een comfortabel weggedrag en we voelen ons er al snel in thuis.

Gas
Met de Mont Blanc in zicht maken we een stop en stappen over in een felblauwe S-Way. Blauw staat tegenwoordig voor duurzaam en dat klopt ook, want deze S-Way heeft de Cursor 13 NP gasmotor, goed voor 460 pk. Iveco zet nog altijd zwaar in op LNG, al kan het merk wat betreft omzet daar zeker nog niet van leven. Maar het merk is er een pionier in en dat betaalt zich nu uit. De LNG-aandrijflijn van Iveco is namelijk wat je hebben moet in een tijd dat overheden en opdrachtgevers vragen om minder CO2- en NOx-uitstoot, en nu zit die aandrijflijn ook nog eens onder de S-Way, een truck die een enorme stap vooruit in kwaliteit heeft gemaakt. In de cabine van de S-Way NP 460 blijft het heerlijk rustig en met de twee tanks die aan weerszijden van het chassis zijn gemonteerd kunnen we 1600 km ver komen. Het is helemaal fijn rijden als je weet dat er tegenwoordig met LNG een businesscase te maken is.  De Cursor NP motorlijn wordt overigens uitgebreid met twee nieuwe varianten: een 270 pk- en 340 pk-versie van de Cursor 9 motor. Als we uitstappen worden we erop geattendeerd dat de gastanks op de S-Way vernieuwd zijn. Alle aansluitingen en ventielen zitten nu aan de zijkant van de tank. Ook is er een digitale brandstofniveaumeter op deze vierde generatie van de Charts-tank aangebracht.

Service
Wat niet onvermeld mag blijven is alle connectiviteit die Iveco aanbiedt op de S-Way (en ook de X-Way). Dat is een zeer uitgebreid pakket waarmee fleetowners echt extra service wordt geboden. Bijzonder is het servicecentrum dat is gehuisvest in het CNH Industrial Village en waar tientallen mensen contact hebben met in totaal 35.000 voertuigen. Het centrum kan zien waar alle voertuigen in Europa rijden, per land en zelfs tot op elk individueel voertuig. Het helpt bij pech, preventief onderhoud, maar ook over-the-air software-updates. Niet alleen voor de S-Way trouwens, ook voor de Daily.

Toekomst
Iveco verkondigt altijd het LNG-evangelie, maar gaf in Turijn ook toe dat de dieselmotor een blijvertje is. Maar dan wel met een synthetische diesel of een e-fuel die niet meer uit een fossiele bron komt. Na de alliantie met Nikola lonkt de volgende brandstof: waterstof. Daarbij wordt straks de cabine van Iveco gecombineerd met de aandrijflijn van Nikola. Toekomstmuziek? Jazeker, maar wel van de nabije toekomst. Nu al kan Iveco een schets laten zien van een cabine met een dashboard dat zeer veel details heeft van de Nikola Tre. Spiegels heeft deze truck, die volgens plan in 2022 op de markt wordt gebracht, niet meer. We zien schermen in de cabine. Volgens onze info gaan we het eerste concept van deze Iveco op waterstof al spoedig zien. Kortom: even wachten nog op de witte rook! Al is dat wellicht dan alleen maar waterdamp…

#diesel
#LNG
#waterstof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer