Hegelmann bestelt 160 Iveco's op gas • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Hegelmann bestelt 160 Iveco’s op gas

Met het oog op de duurzaamheid van zijn langeafstandstransporten heeft de Hegelmann Group een bestelling geplaatst van 150 Iveco S-Way LNG- en 10 Iveco S-Way CNG-trekkers. Deze vrachtwagens vormen een uitbreiding van de groene vloot, die nu al 20 Iveco-trucks met LNG-motor telt, waardoor de CO2-uitstoot van het bedrijf de voorbije jaren aanzienlijk kon worden teruggedrongen. Deze duurzame prestaties hebben de Hegelmann Group ertoe aangezet om opnieuw te investeren in de LNG/CNG-technologie van Iveco.

John Venstra, Iveco Head of Key Accounts: “De Hegelmann Group heeft in hun activiteiten direct ervaren hoe de Iveco S-Way LNG-trucks een levensvatbare oplossing bieden voor duurzaam transport – zozeer zelfs dat ze na hun eerste 20 eenheden hun vloot op aardgas nu aanzienlijk hebben uitgebreid met deze nieuwe order. We zijn er trots op dat we hun inspanningen om transport koolstofvrij te maken kunnen ondersteunen – een engagement dat we bij Iveco delen en waardoor we al meer dan 25 jaar pionier zijn op het gebied van aardgastechnologie.”

De bestelde Iveco S-Way LNG/CNG-voertuigen zijn 4×2 standaardtrekkers met een ruime Active Space-cabine met een hoge daklijn. Ze worden aangedreven door een 460 pk Cursor 13 aardgasmotor die voldoet aan de Euro VI stap E emissienormen. De LNG-trucks zijn uitgerust met twee LNG-tanks van 540 liter die aan elke kant van het voertuig zijn aangebracht en een totale capaciteit hebben van ten minste 390 kg vloeibaar Bio-LNG, voor een bereik van maximaal 1.600 kilometer, afhankelijk van het inzetscenario. De CNG-trucks hebben vier gastanks, elk met een gravimetrische vulinhoud van 160 kg, die aan de linker- en rechterkant zijn aangebracht, voor een bereik van maximaal 670 km. Door het gebruik van biomethaan kan de Hegelmann Group niet alleen zijn stikstofdioxide- en roetuitstoot aanzienlijk verminderen, maar ook zijn CO2-uitstoot met tot wel 95 procent in vergelijking met een dieselvrachtwagen – en kan zelfs een negatieve koolstofvoetafdruk realiseren wanneer het biomethaan uit dierlijk afval wordt gewonnen. Naast het lage verbruik was de Hegelmann Group onder de indruk van het verminderde geluid van de aardgasmotor op de IVECO S-Way LNG/CNG-voertuigen. De aardgasmotor is tot 50 procent stiller dan vergelijkbare dieselmotoren, waardoor hij ideaal is voor gebruik in zones met beperkt verkeer en voor nachtelijke leveringen. Een ander voordeel is dat deze op gas rijdende Iveco-voertuigen ook in “eco-zones” kunnen rijden – ze vallen bijvoorbeeld niet onder het nachtelijk rijverbod voor vrachtwagens op de Inntal-snelweg (A12).

Op verzoek van de Hegelmann Group zijn de nieuwe Iveco S-Way LNG-trekkereenheden uitgerust met een hele reeks aangepaste opties die het dagelijkse leven van de chauffeurs moeten vereenvoudigen. Isolatie van het cabinedak, een volautomatisch airconditioningsysteem en een hulpverwarmingssysteem, de luxe bestuurdersstoelen met lendensteun en een verwarmingsfunctie op drie niveaus zorgen voor een aangename omgeving in de cabine. Een premium koelkast met vriesvak, inclusief een thermisch geïsoleerde opbergbox, evenals twee extra USB-poorten en een 230V-stopcontact maken het interieur nog functioneler. Een zonnescherm voor de zijruiten, DAB+ radio, grote bagageruimten en een breed, comfortabel bed uit één stuk dragen bij tot een uitstekend comfort in de cabine. De aangepaste uitrusting omvat ook een bandenspanningscontrolesysteem, een aslastdisplay, LED-koplampen en nog veel meer.

Andreas Schmidt, CSO Hegelmann Group/CEO Hegelmann Duitsland verklaarde: “In de huidige situatie van exploderende LNG-prijzen was de beslissing niet gemakkelijk, maar we hebben bewust gekozen om op lange termijn duurzame transporten aan te bieden.”

Eén reactie op “Hegelmann bestelt 160 Iveco’s op gas

  • Willie12

    Dat LNG schoner is dan de huidige generatie dieselmotoren is door onderzoek van TNO allang achterhaald…zo ook de CO2 winst.. laten we groen gas en grondstoffen
    inzetten als groene moleculen voor de het verwarmen van de gebouwde omgeving (en vooral in deze tijd)…..is toch te gek voor woorden dat haast alle GVO (Garantie van Oorsprong certificaten) groengas naar het buitenland gaan …..lokaal de lasten dan ook lokaal de lusten voor de burger….zwaar weg transport moet gaan inzetten op waterstof ….Nederland heeft zich in Glasgow gecommitteerd om het zwaarwegtransport in 2040 fossiel vrij te hebben….. dus nog veel werk te verzetten om het zwaar wegtransport tegen die tijd waterstof ready te hebben

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer