Ga naar hoofdinhoud

‘Internationaal transport op LNG trekt aan’

Vervoerders krijgen weer steeds meer vertrouwen in het inzetten van LNG-voertuigen op het internationale transport. Het wordt ook steeds eenvoudiger omdat het LNG-netwerk, zeker richting het zuiden hard uitbreidt.

Dat is in ieder geval de overtuiging van Maurice Cariot van Iveco NLS. Hij begeleidt steeds meer van zijn klanten op weg naar een succesvolle inzet van LNG-voertuigen. “We hebben een tijdelijke dip gehad toen de accijnteruggaveregeling dreigde weg te vallen. Maar hoewel de nieuwe regeling nog moet ingaan, weten we wel dat die voor drie jaar zal blijven. Dat en het feit dat je in Duitsland de komende twee jaar geen Maut betaalt als je op LNG rijdt, trekt nieuwe vervoerders over de streep. Het scheelt 18,7 cent de kilometer. Wie veel in Duitsland rijdt, heeft zo eenvoudig een deel van zijn extra investering terugverdiend. Dat geeft ook de bestaande LNG-rijders steeds meer vertrouwen dat ze een goede keuze gemaakt hebben.”

Maurice Cariot

Daarbij worden ze geholpen door het feit dat in LNG in België een 15 cent goedkoper is dan in Nederland. En in Spanje met zelfs rond 63 cent (incl BTW) bijna de helft. “Hoewel dat niet alles zegt.  Veel ondernemers hebben prijsafspraken met hun leveranciers. Maar het helpt wel bij het opzetten van een gezonde businesscase voor LNG,” aldus Cariot.

Dat Iveco zo hard timmert aan de internationale LNG-route komt ook omdat zij anders dan bijvoorbeeld Volvo en Scania daar hun voertuigen op hebben uitgelegd. “Wij merken steeds meer het voordeel van onze dubbele tanks waardoor we een actieradius van tot 1.600 km hebben op één vulling. Daardoor kun je de Transatlantische route (Nederland, Meer, Kortrijk, Parijs, Poitiers, Bordeaux, Biarritz moeiteloos rijden. Als je in Kortijk nog een keer tankt, kom je probleemloos Frankrijk door en in Spanje heb je inmiddels tankmogelijkheden genoeg om gemakkelijk door het hele land te rijden komen van Biarritz tot Barcelona en van Malaga tot Coruña.” Dat laatste meldde TTM.nl al vorig jaar over de Nederlandse vervoerder VDH.

Dat is zeker ook de waarneming van Cariot. “Ik zie dat onze klanten die met de 9,3 liter 400 pk LNG motor op Spanje rijden daar heen en terug overall 24 kilo op de 100 km halen. Dat is met bloemen op maar zwaar met groente en fruit terug. We zien ook dat onze 460-tigers het daar nog iets beter doen. Ik vind dat indrukwekkende cijfers.”

Daarbij wordt ook het fijnmazig internationaal rijden de komende twee jaar steeds eenvoudiger. Volgens Cariot buitelen de LNG-leveranciers op dit moment over elkaar heen in hun haast ook in Frankrijk en Duitsland voldoende stations te bouwen. “Frankrijk kom je al heel goed door maar ook in Duitsland zelf gaat het hard.”

Duitsland geen probleem

Dolf Lutterman, operationeel directeur van Iveco NLS, relativeert dat tot nu toe ontbreken van LNG-stations in Duitsland een beetje. “Het wordt door vervoerders wel vaak genoemd als obstakel. Maar vaak is dat ook om nog even niet te hoeven overstappen. Want met onze voertuigen kun je altijd al een 700 kilometer ver Duitsland in komen als je aan de grens voltankt. Dat is voor heel veel ritten meer dan genoeg. Want vanuit Venlo kom je zo tot in München en vanaf Enschede tot aan Berlijn”. Ook ziet hij het belang van de Mautvrijstelling iets minder. “Voor vervoerders met samengestelde vrachten, ondernemers met veel wisselende klanten op Duitsland kan het helpen. Maar vrij veel transporteurs en zeker die voor vaste opdrachtgevers rijden met blokvrachten, berekenen de Maut nu ook gewoon door. Dat kunnen ze met een LNG voertuig niet meer.”

Aan de andere kant kan zo’n vervoerder op LNG, wel 18,7/km goedkoper rijden voor een verlader dan een vervoerder met een dieseltruck. Dat kan ook wat waard zijn bij het verkrijgen van werk.

Tegen de stroom  

Lutterman vergelijkt de hele slag om Iveco als hét LNG-merk bij vervoerders naar binnen te dragen een beetje als ‘tegen de stroom inzwemmen’. Het gaat, maar het gaat traag. “Wij hebben het voordeel dat we het langste bezig zijn met LNG. Het is in feite in Nederland uitgevonden. Daarbij hebben we ook de ervaringsgegevens van 450 op LNG verkochte Iveco’s. We zijn daarmee zeker een kennisinstituut in de branche en die weet ook ons daarvoor te vinden. Maar die kennis verzilveren in een verkocht voertuig is weer vers twee. Toch hebben veel vervoerders wel steeds meer het gevoel dat ze iets moeten. En wij hebben voor de lange afstand het beste product.”

Datzelfde  baart Lutterman ook weer zorgen. “Ik zie dat Turijn heel erg focust op de lange afstand. Maar ik zie in Nederland voor in de stadsdistributie ook kansen, omdat ik die elektrische ambities iets minder snel werkelijkheid zie worden dan veel stadsbesturen zouden willen. Daar is (bio) LNG een perfecte tussenoplossing. Ik heb dus aan de fabriek gevraagd om ook te komen met distributieoplossingen op LNG. Maar het kan goed zijn dat we die binnenkort hier zelf gaan ontwikkelen.” 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer