Ga naar hoofdinhoud

Volkswagen kiest voor LNG-transport

Volkswagen heeft een primeur met het transport van meer dan 4.800 auto’s op een autotransporter met als brandstof LNG. Afgelopen dinsdag verliet de Siem Confucius de haven van Emden voor een trip naar Veracruz in de Golf van Mexico, met auto’s bestemd voor de Amerikaanse markt.

Het LNG aangedreven schip vermindert de uitstoot van kooldioxide tot 25 procent, de uitstoot van stikstofoxide tot 30 procent, de uitstoot van roetdeeltjes tot 60 procent en de uitstoot van zwaveloxide tot 100 procent.

“We zijn er trots op dat we ’s werelds eerste LNG-autotransporter van deze omvang in gebruik nemen. Dit is een belangrijk onderdeel van onze decarbonisatiestrategie”, benadrukt Thomas Zernechel, hoofd van Volkswagen Group Logistics. Tegen 2025, in overeenstemming met de milieumissieverklaring “goTOzero”, wil het bedrijf zijn totale netto CO2-uitstoot met 30 procent verminderen en in 2050 CO2-neutraal zijn. Alle transporten – over water, weg en spoor – moeten klimaatvriendelijk zijn om dit te bereiken. “We moeten nu actie ondernemen, want schepen als het LNG-vrachtschip Siem Confucius en binnenkort ook het zusterschip Siem Aristotle zullen vele jaren in de vaart zijn”, zegt Zernechel.

Net als haar zusterschip, dat naar verwachting dit jaar in gebruik zal worden genomen, heeft het technologisch ultramoderne Siem Confucius, dat 200 meter lang en 38 meter breed is, 13 autodekken en een capaciteit van 7.500 CEU (Car Equivalent Units), wat overeenkomt met ongeveer 4.800 voertuigen in de modelmix van de Volkswagen Groep, van personenauto’s tot lichte bedrijfsvoertuigen. De schepen worden aangedreven door 12.600 kW dual-fuel scheepsmotoren met directe injectie en uitlaatgasnazuivering van MAN Energy Solutions. In de eco-snelheidsmodus varen ze met een snelheid van 16,5 knopen (30,6 km/u). De twee tanks in elk schip, elk met een inhoud van 1.800 kubieke meter, zijn voldoende om de hele afstand te overbruggen met de brandstof die in Europa is getankt. Naast vloeibaar, diepgevroren aardgas kunnen de autodragers ook worden gebruikt met biogas of E-gas uit regeneratieve bronnen.

Volkswagen Group Logistics organiseert, coördineert en is verantwoordelijk voor ongeveer 7.700 afvaarten van schepen wereldwijd per jaar. Enkele honderden lijnschepen en elf bevrachtingsschepen voor auto’s, waarvan er nu twee worden vervangen door de LNG-eenheden, bevaren dagelijks de wereldzeeën voor de Groep. Ze verschepen 2,8 miljoen nieuwe auto’s per jaar. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer