De Europese Commissie werkt aan een herziening van de richtlijn voor maten en gewichten van voertuigen. In een voorstel dat 21 juni wordt gepubliceerd zou grensoverschrijdend vervoer in heel Europa met de LZV moeten zijn geregeld.
Dat meldt DVZ op basis van uitspraken van Walter Götz, kabinetschef (staf en bureau) van EU-vervoerscommissaris Adina Valean, bekendgemaakt op de Clean Energy Summit in Brussel. TTM.nl merkte al eerder op dat de Europese commissie keek naar een herziening van de regels voor LZV en maximumgewichten.

In een paneldiscussie zei Götz: “We moeten beter gebruik maken van modulaire systemen als de LZV in het grensoverschrijdend vervoer.” De EC heeft al een publieke raadpleging gehouden over het toestaan van grensoverschrijdende inzet van LZV’s in Europa, en over welke gewichten het dan moet gaan.
In de discussie met Götz zei FDP-Europarlementariër Jan-Christoph Oetjen dat lange vrachtwagens voor hem een antwoord zijn op de uitdaging om het vrachtvervoer over de weg milieuvriendelijker te maken en het toenemende tekort aan vrachtwagenchauffeurs aan te pakken. “Wij EU-wetgevers zouden hier meer open voor moeten staan”, aldus Oetjen.
Bron: DVZ