Ga naar hoofdinhoud

De Rooy heeft LZV voor in de stad

De Rooy transport in ’t Goy (bij Houten) nam onlangs twee speciale B-doubles in gebruik. Op die manier combineert het bedrijf in één rit stadsdistributie met gewoon lijnwerk met een 13,60 trailer. De combinatie spaart een bakwagen en een chauffeur uit. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_2_44]

“Wij rijden veel op de regio Rotterdam”, vertelt directeur Peter de Rooij. “Daar hebben we distributiewerk. Maar we halen en brengen ook volle 13,60 trailers in die regio voor grote klanten waarvoor wij de huisvervoerder zijn. Daarvoor vervoeren we onder meer blokvrachten naar ons warehouse, die dan later verder op postcodeniveau worden uitgereden. Daarbij merkten we verschillende dingen die niet optimaal waren. Zo hebben we in het distributiewerk vaak nét iets meer lading dan er in een bakwagen past. Tegelijkertijd sturen wij elke dag twee mensen naar dezelfde regio. Eén voor de distributie en één met een gewone trekker/trailer die dan naar bijna dezelfde plaatsen rijdt waar we toch al komen met bakwagen. Dat moest anders kunnen. Ten eerste vanwege het feit dat ook wij alle zeilen moeten bijzetten om voldoende bemanning te vinden voor onze ritten. En verder presenteren wij ons als een duurzaam en zo groen mogelijk bedrijf. Dan moet je daar ook op acteren.”

Peter de Rooijs broer Ad kwam op het idee beide activiteiten te combineren door daar speciale LZV’s voor te laten bouwen. Na een beetje rekenen bleek dat een B-double configuratie het beste zou passen. “Daarbij heb je een gewone trekker, een korte trailer met daarachter een standaard drie-assige 13,60m trailer” legt Roelj de Rooij, die weer de zoon van Ad is, uit. ”Op die manier maak je met zoveel mogelijk standaard componenten iets optimaals. Natuurlijk moet je het materieel wel allemaal LZV laten keuren maar dat doen wij toch al.”

Ook sturend

De kern van het concept zit hem in de korte citytrailer, in B-doubletermen de link genoemd. Roel de Rooij: “Bij een B-double schuif je het assenstel onder de trailer uit naar achteren. Daarop zit weer een standaardschotel waarop de achterste trailer rust. Op die manier voldoe je aan de eisen dat een LZV twee draaipunten moet hebben. Wat we wilden, was dat er binnen 25,25m ruimte zou zijn voor een korte trailer met iets meer lengte en dus inhoud dan de bakken van onze standaard bakwagens. Zo zouden we drie pallets meer kunnen meenemen. Dat bereikten we door Traco in Sneek een tweeassig 8,20 meter trailertje met een bak van Schevers uit Schalkwijk te laten bouwen, waarbij we voor een optimale gewichtsverdeling, de beide assen iets verder uit elkaar lieten zetten. Maar natuurlijk mag het niet wringen in de bocht en daarom lieten we de laatste as fuseegestuurd uitvoeren. Dan loopt alles mooi mee. Tegelijkertijd hadden we het idee dat we zo ook een heel venijnig uiterst wendbare city auto zouden hebben waarmee je makkelijk op elk bakwagenadres kunt komen. Alleen zaten we wel met de ruimte voor de laadklep. Normaal zitten de hefcilinders daarvan onder de trailer maar dat kon natuurlijk niet omdat het hele assenstel daarlangs moet in- en uitschuiven. We wilden ook geen vouwklep want dat is veel zwaar en extra werk voor de chauffeur. De meest gangbare route is dan een portaalklep waarvan het hefmechanisme achterop aan zijkanten van de trailerwanden zit. Dat maakt de opening aan de achterzijde natuurlijk iets smaller. Maar met een handigheidje krijg je zo toch nog drie pallets op de achterste rij als het moet.” Als trekker fungeert een nieuwe Volvo FM Globetrotter met 400 pk. Die is uiteraard LZV-gekeurd maar als extra ook nog uitgerust met Lane-assist. Op die manier kan De Rooy 53 pallets in een laag meenemen.

Een dag op pad

Natuurlijk willen we deze stads-LZV graag in de praktijk meemaken. En zo meldt TTM.nl zich op een druilerige morgen om 0.700h in Nieuwerkerk aan de IJssel bij chauffeur Marcel Weertenburg. Marcel trekt vaardig aan stangen, zwengelt pootjes naar beneden, ontkoppelt slangen en drukt op knoppen. In krap drie minuten staat de trailer los van de link en is het hele assenstelsel onder de citytrailer ingeschoven en met een hoorbare klik vergrendeld. De trailer zal straks elders worden gelost en opnieuw beladen. De korte combinatie die overblijft, ziet er wat koddig uit. Maar binnen in de Volvo zie je daar niets van. En dus is het op naar het eerste adres. “Het eerste wat ik merkte, is dat de korte combinatie fors in zijn vermogen zit. 400 pk voor die paar pallets is natuurlijk wat ruim bemeten. Maar verder stuurt en rijdt het net zo strak als een gewone trekker/trailer combinatie. En het mooiste moet nog komen, wacht maar af,” belooft Marcel een paar nummertjes hogeschool-manoeuvreren.

Draaipunt

Onderweg vertelt hij dat hij natuurlijk speciaal voor deze auto zijn LZV-papieren moest halen. “Dat deed ik op een bakwagen met een dolly en daarachter een trailer. Die kreeg ik na wat oefenen makkelijk achteruit. Wat dat betreft was het compleet opnieuw wennen toen ik op deze auto kwam. Want bij een bakwagenconfiguratie zitten de twee draaipunten kort bij elkaar. Hier zit het eerste draaipunt direct achter je stoel en de tweede een zes-zeven meter verderop. Dat stuurt toch volkomen anders. Zaak is dat het auto mooi recht staat als je begint met terugsteken. Anders rijd je je zelf zo in een kreukje.” We geloven het direct. Bij het eerste adres lijkt het allemaal niet zo spannend. Marcel laat de auto gewoon op straat staan, lost en wil weer wegrijden. Maar voor de foto willen we hem eigenlijk met de neus de andere kant op hebben. “Dan draai ik hem toch om?” meent onze LZV-citychauffeur en voegt de daad bij het woord door de trekker met citytrailer en al in één zwaai gewoon in de straat rond te trekken. We zien de achterste twee fusee gestuurde wielen braaf uitslaan en in no time staat Marcel de goede kant op.

“Dat is het mooiste aan deze combi”, glundert de LZV-Citychauffeur. “Dit draait korter dan een bakwagen en je kunt écht overal komen. En weet je wat ook zo fantastisch is? Dat je hem op een weg met twee rijstroken die gescheiden zijn door een middenberm gewoon in één keer om die middenberm kunt omtrekken. En straks als we terugkomen, zet ik de city op zijn pootjes en neem alleen de 13,60m mee om te lossen. Dan zit ik daar op dat adres ook niet in de war. Want veel laad- en losplaatsen zijn nog niet echt ingericht voor de lengte van een LZV.”

Fusee

Maar hoe positief Marcel ook is over zijn combinatie, hij ziet toch één klein nadeel. “Die fuseebesturing achter. Daar moet je mee opletten. Je moet op er goed op letten dat je fuseegestuurde as even de tijd geeft om zich recht te trekken en te vergrendelen. Dat gaat het beste als er weinig kracht op staat. Maar als je de auto scherp voorknikt, is dat wel eens listig en dan moet je maar afwachten welke kant de trailer kiest op te gaan.” Theoretisch heb je 50 procent kans dat het de goede is. Maar even later zien we wat Marcel bedoelt. Vanaf een normale doorgaande weg moet hij haaks achterwaarts tussen twee panden insteken. Dan zien we duidelijk dat de achterste trailerwielen niet op tijd rechtkomen en het hele spul een heel andere route wil nemen dan Marcel voor ogen heeft. “Waar je ook heel voorzichtig mee moet zijn, is in nauwe bochtige woonwijken. Als je niet zeker weet dat je daar vooruit weer verder kunt, ga dan maar eerst lopend verkennen”, meent hij serieus. “Want door de sturende achteras krul je de auto voorwaarts door elke bocht. Maar achteruit vergrendelt die stuuras en heeft de trailer in een keer veel meer ruimte nodig voor dezelfde bocht. Die moet er dan wel zijn anders rijdt je jezelf hopeloos vast. Daar is een gedwongen besturing natuurlijk in het voordeel.”

Roel de Rooij beaamt dit probleem maar tilt er minder zwaar aan. “Het is ook even wennen. We hebben deze combinaties nog maar net.” Peter De Rooy is inmiddels zo overtuigd van de meerwaarde van dit concept dat er nog twee van deze voertuigen op de planning staan. “Bovendien wil ik dan ook kijken of we met dit concept niet op LNG of CNG kunnen laten rijden”, aldus Peter de Rooy. “Dat is schoner. Maar het allermooiste zou zijn als we er een hybride voor konden zetten. Dan bereik ik precies waar ik als bedrijf voor sta: met zo min mogelijk en liefst zero-emissie in de binnenstad.”

TEKST: BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: ROOZWORKS

Eén reactie op “De Rooy heeft LZV voor in de stad

  • Mooi verhaal uit de praktijk! Voor het probleem, geschetst in de laatste alinea hebben wij een perfecte oplossing: VSE Smart Steering. Dat systeem zorgt ervoor dat de naloopas niet meer vergrendeld wordt, maar gedwongen stuurt als je achteruitrijdt. Het systeem is achteraf in te bouwen. Misschien een mooie aanvulling? Voor info: http://www.v-s-e.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer