Ga naar hoofdinhoud

DPD zet elektrische LZV in

DPD heeft de ambitie om in 2040 de CO2-uitstoot van haar transportactiviteiten terug te hebben gebracht tot net zero. Samen met drie van de grootste vervoerders van DPD, zet DPD de volgende stap in de reductie van CO2-uitstoot. Zo maakt DPD nieuwe afspraken met vervoerdersbedrijf Rebro, over de inzet van de eerste elektrische LZV (Lange Zware Vrachtautocombinatie). Daarnaast leggen vervoersbedrijven Diebel en Schuck de focus op de inzet van de nieuwe brandstof HVO100 op al hun vervoer voor DPD.

De pakketbezorger staat midden in de samenleving en is daarmee onderdeel van het maatschappelijke duurzaamheidsvraagstuk. DPD neemt de verantwoordelijkheid door verder te kijken dan wet- en regelgeving, maar vooral ook te onderzoeken wat je als bedrijf zelf kunt doen en welke samenwerkingen je kunt aangaan. “Een groot deel van de CO2-uitstoot van DPD wordt veroorzaakt door het vervoer van pakketten door vrachtwagens die van depot naar depot en tussen hubs rijden. De vervoerders waar DPD mee werkt, spelen daarom een belangrijke rol bij de verdere verduurzaming”, zegt Rick Pardoel, COO van DPD in Nederland. Onlangs presenteerde DB Schenker ook al een elektrische Super Eco Combi.

Rebro: 450 km op groene stroom

Rebro startte in 2000 met 2 wagens en 3 chauffeurs. Inmiddels is het bedrijf gegroeid naar een totaal van 100 wagens en 200 chauffeurs. 40 van deze wagens rijden dagelijks voor DPD Nederland en België waarvan een kwart LZV is. Eén van deze LZV rijdt sinds kort elektrisch voor DPD op het traject Etten-Leur/Veenendaal, waarbij per rit 450 kilometer op groene stroom wordt gereden. “Rebro is al sinds 2000 verbonden aan DPD en onze eerste vervoerder die met een elektrische LZV rijdt. Met hun bedrijfsvoering waar sustainability hoog in het vaandel staat, dragen ze ook bij aan ónze duurzaamheidsdoelstellingen en die van onze klanten”, aldus Pardoel.

Diebel en Schuck: over op HVO100

Diebel en Schuck zijn de twee grootste, internationale vervoerders voor DPD. Met een totaal van 55 trucks zijn zij goed voor een gemiddelde van 20.500 kilometer, die ze dagelijks voor DPD in de Benelux afleggen. Diebel richt zich met name op Duitsland en rijdt naar een kwart van de depots in Duitsland die DPD direct aanrijdt. Schuck richt zich met name op de trajecten naar de UK, Frankrijk en Duitsland. Gezamenlijk rijden Diebel en Schuck zo’n 25% van het totaal aantal kilometers die vervoerders van DPD in de Benelux afleggen tussen distributiecentra, magazijnen en sorteercentra. Op alle trucks die Diebel en Schuck voor DPD inzet, wordt vanaf heden HVO100 brandstof toegepast. Daarmee volgen zij Vos Logistics, die in juli over ging op de toepassing van deze brandstof op alle DPD-transporten. “De toepassing van HVO100 resulteert in een aanmerkelijke reductie van 90% van CO2 en een vermindering van de uitstoot van fijnstof, stikstof en roet”, benoemt Rick Pardoel.

Meest duurzame pakketbezorger

In 2025 bezorgt DPD emissiearm in de 350 grootste steden in Europa, waaronder 45 Nederlandse steden. In totaal heeft DPD in Europa nu 8.500 voertuigen met een lage uitstoot. Dat zijn voertuigen die aangedreven worden door elektriciteit, biogas en biobrandstof. Dit past in DPD’s ambitie om de meest duurzame pakketbezorger van Europa te worden. DPD is de eerste wereldwijde pakketbezorger waar de korte en lange termijn doelstellingen met betrekking tot het verlagen van de CO2-uitstoot zijn goedgekeurd door de Science Based Targets initiative (SBTi).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer