Ga naar hoofdinhoud

Foto’s + VLOG: LeciTrailer presenteert dolly voor Duitse LZV

Het Spaanse LeciTrailer gaat een LZV-dolly produceren die is ontwikkeld door een consortium van bedrijven. Truck & Trailer Groep Gomes, Van Ginkel Trucks, P. van Setten Transport en LeciTrailer zelf staan voor het concept van een dolly waarmee vrij eenvoudig de verplichte Duitse draaistraal wordt gehaald. Maar ook in Nederland kan met deze dolly worden gereden.

De eisen waar een LZV-combinatie moet voldoen zijn best pittig. Logisch, als je met een flink langer en in de meeste gevallen ook zwaarder voertuig op pad gaat. Van Setten Transport rijdt met LZV’s voor opdrachtgever DPD. “We kregen vanuit DPD de vraag of we met meer volume konden gaan rijden, maar met hetzelfde aantal voertuigen, en de vraag oriënteerde zich op Duitsland. Met zo’n vraag kom je dan uit bij een LZV”, aldus directeur Peter van Setten van het transportbedrijf. In Duitsland zijn ze wat betreft de eisen voor LZV’s nog veel strenger dan in Nederland, en dan vooral wat betreft de draaicirkel van de combinatie. De draaistraal in Nederland moet voldoen aan 6,50 m (binnenlijn) en 14,3 m (buitenste cirkel), de Duitsers gaan echter uit van 5,30m voor de binnenste cirkel en 12,5 meter voor de buitenste cirkel. Nu zijn er al oplossingen om te voldoen aan de Duitse eisen op de markt, maar die zijn best ingewikkeld. Theo Slob, verantwoordelijk voor de sales bij LeciTrailer: “Die oplossingen hebben vaak de nodige technische foefjes en aanpassingen nodig, zoals aslastverlichting, een geavanceerde dolly of dure stuursystemen op de oplegger. Wij wilden echter gaan voor een simpele oplossing met standaard materiaal.” Dat wilde Van Setten zelf ook. “Ik wilde wel als transporteur met een LZV Duitsland in, maar niet met allemaal kunstgrepen, goedgekeurd door de TüV of niet. Je blijft toch verantwoordelijk voor de combinatie.”

Van Setten Transport ging aan tafel met Truck & Trailer Groep Gomes, LeciTrailer en Van Ginkel Trucks en samen kwamen ze uit op de oplossing: een dolly met een verstelbare trekboom en een gestuurde naloopas. De wielbasis is twee meter en de dolly weegt 2660 kg. Niet alleen de trekboom is verstelbaar, de schotel is ook te verschuiven voor een optimale afstelling van de combinatie.

Die LZV-combinatie bestaat bij de presentatie uit een 7,50 m motorwagen met een gestuurde sleepas, waar de dolly aan de vangmuilkoppeling wordt bevestigd. De dolly draagt vervolgens de 13,60 m oplegger. De totale combinatie is niet, zoals gebruikelijk bij LZV’s, 25,25 m, maar iets korter, 25,08 m. Om te laten zien dat de combinatie echt voldoet aan de draaistraal-eisen van de Duitsers draait de combinatie eindeloos rondjes op een speciale LZV-cirkel bij Jonker & Schut op het terrein. Wat wij met eigen ogen zien is ook vastgelegd in bijgaande vlog: de combinatie voldoet niet alleen aan de Nederlandse draai-eisen, maar ook aan de Duitse. Als de truck netjes de buitenste cirkel van 12,5 m aanhoudt, blijven de wielen van de trailer netjes binnen de 5,30 m cirkel. De bestreken baan meet 7,2 meter. Heel belangrijk is de maximale uitzwaai van het kopschot van de oplegger. Die bedraagt 0,474 meter bij deze combinatie, waar 0,80 meter toegestaan. LeciTrailer en consorten blijven met deze combinatie dus (letterlijk) keurig binnen de lijntjes. De TüV-keuring voor Duitse LZV-inzet bij Bouwheer Zeewolde werd dan ook met glans doorstaan. Goed om te zien is ook dat de standaard twee-assige oplegger niet wringt en dat er, mede dankzij de verstelbaarheid van de dolly, zelfs met drie-assige opleggers gereden kan worden. Peter van Setten gaf al aan dat serieus te overwegen.

Cirkeltjes draaien op een bedrijfsterrein is natuurlijk leuk, maar hoe gedraagt deze LZV-combinatie zich nu in het verkeer? Dat kunnen we uitproberen tijdens een korte demo-rit rond Barneveld. Dan blijkt dat de combinatie erg makkelijk te besturen is en de dolly en de oplegger zeer strak de motorwagen volgen. We nemen, beducht als we zijn voor de 25 meter lange combinatie, de bocht zelfs regelmatig te ruim, maar dat is helemaal niet nodig. De oplegger volgt de motorwagen prima en nergens zorgt de uitzwaai van de oplegger voor problemen. Op de vele rotondes rond Barneveld concluderen we dat rijden met deze combinatie eigenlijk een makkie is en zelfs de krap ontworpen entree bij industrieterrein Harselaar wordt zonder problemen geslecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer