Ga naar hoofdinhoud

HSF rijdt frietjes per LZV naar België

HSF Logistics uit Winterswijk is een van de eerste Nederlandse logistiek dienstverleners die een LZV inzetten in België. Nu alle vergunningen rond zijn kan HSF frites van Aviko naar België rijden per LZV.

Sinds ruim vier jaar zet HSF Logistics LZV’s in voor nationale transporten. Een deel van de inzet van deze Eco-combi’s vindt plaats in opdracht van internationale aardappelverwerker Aviko uit Steenderen. Maar ook voor andere opdrachtgevers, met name in de vlees- en visindustrie, wordt gebruik gemaakt van deze langere en zwaardere vrachtauto’s. Volgens logistiek manager Marco Brethouwer van HSF was de logistiek dienstverlener uit Winterswijk vier jaar geleden al de eerste vervoerder die een LZV inzette voor het transport van hangend vlees. Zodra de mogelijkheid ontstond om de LZV’s ook op België in te zetten, heeft HSF alles in het werk gesteld om zo snel mogelijk de benodigde vergunningen te verkrijgen.

Foto: HSF Logistics

Sinds februari heeft HSF daardoor nu ook de beschikking over 2 vergunningen om de LZV’s in te zetten op transporten van en naar België. Daarmee is HSF een van de eerste Nederlandse dienstverleners die meerdere LZV’s in mag zetten bij onze zuiderburen. De transporten vinden plaats in opdracht van Aviko, waarbij frites niet alleen naar België wordt gebracht, maar ook worden er in opdracht van Aviko weer aardappelproducten vanuit België naar de Achterhoek gehaald.

De inzet van deze twee trucks levert volgens Frank Scholten, transportmanager van Aviko, afhankelijk van het traject een CO² besparing op van zo’n 25 tot 30 procent. “Ook wordt hierdoor het aantal transportbewegingen met 50% gereduceerd. Twee LZV ritten staan namelijk gelijk aan drie ritten met een standaard voertuig. Een mooie stap op weg naar duurzamer transport dus.”

Logistiek dienstverlener HSF wil haar duurzaamheidsdoelstellingen ook gaan realiseren door investeringen in zonne-energie, inzet van trucks op LNG, maar ook door verdere uitbreiding van het wagenpark van 4 naar 6 LZV’s. Daartoe zijn twee extra B-doubles besteld, die in de zomermaanden geleverd zullen gaan worden. HSF kiest bewust voor het systeem van B-doubles, om daarmee een zo groot mogelijke uniformiteit en flexibiliteit in de inzetbaarheid van het wagenpark te realiseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer