IRU blijft hameren op brede inzet LZV’s • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

IRU blijft hameren op brede inzet LZV’s

De International Road Transport Union (IRU) heeft opnieuw opgeroepen om het gebruik van LZV’s te bevorderen om het vervoer milieuvriendelijker te maken, onder meer door de regels voor grensoverschrijdend vervoer te harmoniseren. Deze eenvoudige en kosteneffectieve maatregel kan de CO2-uitstoot tussen nu en 2050 met meer dan 13 miljard ton terugdringen.

LZV’s vervoeren meer goederen dan standaard voertuigcombinaties en bieden een snelle en werkbare oplossing om ambitieuze decarbonisatiedoelstellingen te halen. Twee LZV’s vervoeren de vracht van drie standaardvrachtwagens, waardoor het aantal vrachtwagens op de weg onmiddellijk vermindert. Het brandstofverbruik per ton/km wordt tot 35 procent teruggedrongen, waardoor de ecologische en economische efficiëntie van het goederenvervoer over de weg aanzienlijk wordt verbeterd.

“De voordelen van LZV’s zijn duidelijk, met een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot en een hogere efficiëntie en lagere kosten”, zei IRU-secretaris-generaal Umberto de Pretto. “De clue zit in de naam – ecocombi’s zijn ecologisch en economisch.”

Door slechts 30 procent van het wereldwijde vrachtwagenpark voor regionaal en langeafstandsvervoer te vervangen door LZV’s zou de CO2-uitstoot onmiddellijk met 237 miljoen ton per jaar dalen. Aangezien het goederenvervoer over de weg tegen 2050 zal verdrievoudigen, stijgt dit tot 700 miljoen ton per jaar tegen 2050.

In de komende drie decennia zou de totale CO2-uitstoot hierdoor met 13,5 miljard ton dalen. Ter vergelijking: momenteel bedraagt de totale door de mens veroorzaakte uitstoot wereldwijd 36 miljard ton per jaar. Hoewel het goederenvervoer over de weg slechts 2 procent van de wereldwijde uitstoot veroorzaakt, zou het wijdverbreide gebruik van LZV’seen enorme impact hebben op het streven van de sector om CO2-arm te worden.

Steeds grotere hoeveelheden goederen worden door de lucht, over zee en per spoor vervoerd, en bij elke multimodale operatie komt er op een bepaald moment wegvervoer aan te pas. Gezien de voortdurend toenemende capaciteit van containerschepen, vrachtvliegtuigen en goederentreinen, zijn LZV’s volgens IRU van cruciaal belang om de efficiëntie en duurzaamheid van de multimodale logistiek als geheel te vergroten. Een modal shift alleen zal dit niet doen.

LZV’s zijn tot dusver slechts in 18 landen ingezet, waaronder Australië, Argentinië, China, Mexico, Zuid-Afrika, de VS en enkele EU-landen – in alle gevallen met succes. Het gebruik ervan in de hele wereld wordt echter nog steeds belemmerd door een gebrek aan geharmoniseerde regelgeving, zodat grensoverschrijdende operaties met LZV’s zeldzaam blijven.

Aangezien veel regeringen het potentieel van ecocombi’s nog niet erkennen, roept de IRU beleidsmakers op om de volledige milieu- en economische voordelen van LZV’s te ontsluiten door het gebruik ervan voor nationale en internationale operaties toe te staan en te bevorderen. “Regeringen laten een kans liggen om het CO2-arm maken te versnellen en de economische groei te ondersteunen. De tijd om te handelen is nu gekomen”, concludeert Umberto de Pretto.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer