Ga naar hoofdinhoud

‘Landsgrens mag geen belemmering zijn bij transport’

Parkeren, inzet van de LZV, het delen van verkeersinformatie en het verbeteren van belangrijke transportroutes. Het zijn de belangrijkste onderwerpen waarover vijf Nederlandse provincies gaan onderhandelen met de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Voor grensoverschrijdend transport kunnen namelijk nog heel wat barrières worden weggenomen.

Deze samenwerking is afgelopen maandag vastgelegd in een werkagenda​. Ook voor de ontwikkeling van de transportsector zijn afspraken gemaakt. Dat meldt TLN.

Er is al jaren een tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen langs de belangrijke transport routes in Nederland en Europa. In de werkagenda hebben de provincies en Noordrijn-Westfalen afgesproken om pilots te starten om vrachtwagenparkeren langs de transportroutes te verbeteren. TLN vindt dit positief en wordt graag betrokken bij de uitwerking van de pilots. Naast de uitvoering van pilots is het van belang om meer beveiligde vrachtwagenparkeerplekken te realiseren.

Het is nog altijd, ook al gebeurt het wel, formeel niet toegestaan om met langere en zwaardere vrachtautocombinaties (LZV’s) de grens over te gaan naar Duitsland. TLN vindt dit onwenselijk en heeft bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) al meermaals aangedrongen​ om hierover afspraken met Duitsland te maken. De vijf provincies en Noordrijn-Westfalen hebben afgesproken dat er nadere afstemming plaatsvindt over de inzet van LZV’s.

TLN ziet veel mogelijkheden in het delen van verkeersdata tussen wegbeheerders en transportbedrijven. Dit kan leiden tot een efficiëntere planning en een betere benutting van de bestaande infrastructuur. Daarom vindt het nuttig TLN dat de provincies en Noordrijn-Westfalen meer informatie over bijvoorbeeld wegwerkzaamheden met elkaar willen delen. Om de bestaande infrastructuur daadwerkelijk beter te benutten, is het van belang om deze informatie ook te delen met de transportsector.

Tot slot gaan de provincies en Noordrijn-Westfalen zich inzetten voor een verdere ontwikkeling van de Europese transportroutes (TEN-T corridors). Bijvoorbeeld via EU-subsidieprogramma’s, zoals de Connecting Europe Facility (CEF). Door gebruik te maken van Europese gelden, kan er mogelijk (extra) financiering voor het oplossen knelpunten gevonden worden. Door als vijf provincies en Noordrijn-Westfalen een blok te vormen, wordt de kans op Europese subsidies groter. 

Bron: TLN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer