fbpx Ga naar hoofdinhoud

Nederlandse proef met 32 meter LZV’s in de maak

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is bezig een Nederlandse proef te organiseren met 32 meter lange LZV’s. Dat heeft Frank Verhoeven, CEO van Vos Logistics gezegd op BNR Nieuwsradio. Het ministerie geeft aan dat er ruimte is voor een proef bij voldoende interesse.

Verhoeven was donderdag te gast bij Roelof Hemmen in BNR’s Big Five over de logistiek. Gevraagd naar de optimalisatie van transport kwam het gesprek al snel op de inzet van langere voertuigcombinaties. Verhoeven noemde het succes van de LZV en dat Vos Logistics in Scandinavië al rijdt met 32 meter lange combinaties. “We gaan nu ook in Nederland experimenteren met 32 meter lange voertuigcombinaties. Het ministerie I&M is bezig een proeftuin op te zetten. Heel goed”, aldus Verhoeven, die ook in ging op het gebrek aan Europese harmonie rond de inzet van de 25,25 m LZV. “We mogen nu België in rijden, maar verder mogen we officieel de grens niet over. Doodzonde.” Volgens Henk-Jan van der Molen, commercial director international transport, rijdt Vos Logistics in Nederland met zo’n 18 LZV’s. “We willen ook graag België in, met zes tot tien combinaties”, vertelt Van der Molen. “Duitsland staat ook op het verlanglijstje, maar net als in België loop je daar tegen regelgeving aan die momenteel nog een belemmering is.”

Frank Verhoeven (links) en Ben Vos van Vos Logistics

Tegenover TTM.nl licht hij zijn standpunt nog eens toe. “De LZV is en blijft een zeer efficiënt middel tot duurzaamheid, minder congestie en een oplossing bij schaarste van chauffeurs. Vervoerders kunnen met hun bestaande materieel vaak makkelijk met een LZV rijden, met een dolly erbij kom je al heel ver.” Met 32 meter combinaties rijdt Vos Logistics wel, maar dat is mondjesmaat. Van der Molen: “Momenteel rijden we in Zweden zelfs niet met de lange combinatie. Dat hebben we wel gedaan, in een proef, maar die is al een tijdje afgelopen en we wachten nog steeds op de onderzoeksresultaten. In Zweden reden we met 72 tot 76 ton, een gewicht dat hier in Nederland onder de huidige regelgeving niet toegestaan zou zijn.”

Het ministerie van I&M bevestigt bij monde van woordvoerder Ivar Noordenbos dat Nederlandse transportbedrijven de wens hebben geuit te testen met 32 meter lange combinaties. “Dat is echter binnen de huidige regelgeving niet mogelijk, althans niet op de openbare weg. Op de testbaan van de RDW kan echter worden aangevraagd om proef te rijden met de 32 meter lange LZV.” Verlopen dergelijke proeven goed, dan is het mogelijk dat er weer een veldproef komt op de openbare weg. Dan zou dezelfde weg worden bewandeld als met de 25,25 m LZV aan het begin van deze eeuw.

Nederland was destijds een van de voorlopers bij proeven met de 25,25 meter lange combinatie. Dat zou nu weer het geval zijn met een proef met een 32 meter lange combinatie. Ewals Cargo Care gaf al eens aan met een 32 meter lange combinatie in Nederland te willen proefrijden en in Spanje rijdt Seat met een 70 tons combinatie van 32 meter lang. In Scandinavië is de inzet van langere en zwaardere combinaties dan onze LZV’s al langer gewoon.

Frank Verhoeven toont zich enthousiast: “Als er de mogelijkheid is om in Nederland te testen met 32 meter lange combinaties, doen wij daar graag aan mee. En ik denk dat er nog wel meer vervoerders zijn met interesse.”

Beluister hieronder de complete uitzending van BNR’s Big Five met Frank Verhoeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer